Hoe voorkom je dat er allerlei toxische en giftige stoffen het lichaam binnenkomen?

giftige stoffen
De afgelopen 50 jaar zijn ruim 100.000 nieuwe chemische stoffen in onze omgeving geïntroduceerd. In tegenstelling tot andere landen is Nederland minder strikt in voorzorgprincipes. Terwijl buitenlandse ministers hier..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    De afgelopen 50 jaar zijn ruim 100.000 nieuwe chemische stoffen in onze omgeving geïntroduceerd. In tegenstelling tot andere landen is Nederland minder strikt in voorzorgprincipes. Terwijl buitenlandse ministers hier veel strikter in zijn en vanuit voorzorgprincipes bepaalde stoffen niet goedkeuren. Chemische stoffen kunnen in het lichaam terechtkomen via residuen van bestrijdingsmiddelen op voeding tot microplastics in de voeding.

    Eet smakelijk! Een creditcard aan plastic per week

    Zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van WWF, uitgevoerd door de universiteit van Newcastle, Australië, dat we wekelijks 1.769 deeltjes aan plastic binnenkrijgen. Dit staat gelijk aan een creditcard (!) per week en zo’n 250g per jaar. Plastics die zich gedragen als hormonen en niet afgebroken kunnen worden. Daarom worden dit ook wel xeno-oestrogenen genoemd.

    Xeno-oestrogenen ontstaan door allerlei bewerkingen van aardolie. Deze stoffen komen vervolgens in de voeding terecht. Een teveel aan xeno-oestrogenen leidt tot een verstoorde hormoonbalans door een overschot aan oestrogeen. Dit veroorzaakt vervolgens een hogere kans op PMS, migraine, ontstekingen en hormoongevoelige kankers in onder andere de prostaat en borst.

    In dit artikel lees je hoe je het lichaam kunt beschermen tegen de mogelijke schadelijke effecten en krijg je praktische handvaten wat je zelf kunt doen om de belasting met xeno-oestrogenen te verminderen.

    Een overvloed aan vrouwelijke hormonen

    Dagelijks komt je lichaam in aanraking met vele verschillende chemische stoffen. Sommigen lekken in ons eten vanuit de verpakking of komen tijdens de productie in het voedsel terecht. Ze verstoren de werking van lichaamseigen hormonen en veranderen de seksuele ontwikkeling en vruchtbaarheid voor zowel mannen als vrouwen. Pseudohormonen die het vermogen van het lichaam om zich op de juiste manier aan te passen aan de omgeving verstoren.

    Als je de hoeveelheid lichaamsvreemde hormoonachtige stoffen optelt bij de hoeveelheid die mannen en vrouwen zelf maken en vrouwen als ‘de pil’ slikken, worden we overspoeld met een overvloed aan vrouwelijke hormonen. Met allerlei consequenties van dien.

    Bronnen van xeno-oestrogenen

    Van een groot aantal chemische stoffen is bekend dat ze de hormoonhuishouding beïnvloeden door onder andere de xeno-oestrogenen. Denk hierbij aan de volgende bronnen:

    • Niet-biologisch rood vlees, zuivel en kweekvis (bijvoorbeeld via antibiotica).
    • Bestrijdingsmiddelen, waardoor biologisch voedsel de voorkeur verdient.
    • Uitlaatgassen, fijnstof van bijvoorbeeld snelwegen.
    • Schoonmaakmiddelen, lijm, brandvertragers en allerlei andere stoffen die in veel huishoudelijke producten zitten, zoals meubels.
    • Siliconen uit lekkende implantaten en allerlei huishoudelijke artikelen.
    • Drinkwater
    • Onnatuurlijke cosmetica: shampoos, parfums, haarlak, zonnebrand, huidcrèmes

    Je huid is het zwaarste orgaan dat je hebt

    Wat smeer jij op je huid? Je huid is je zwaarste orgaan. In vergelijking tot alle andere organen, weegt de huid in gewicht het zwaarst. Alles wat je erop smeert wordt vervolgens geabsorbeerd en komt in het lichaam terecht. Wanneer er veel chemische stoffen in de cosmetica zit, belast je je lever enorm. Dit kost vervolgens veel energie. Energie die je beter ergens anders voor kunt gebruiken.

    • Zware metalen: amalgaamvullingen, kwik, lood, cadmium, chloor, broom.
    • Weekmakers in plastics. Daarom is het een goed idee om niet te drinken uit plastic flesjes, niet te eten en drinken uit blik (plastic binnenlaag), pakjes, zakjes en plastics. Zo min mogelijk voeding te bewaren in plastic en wat minder vaak naar de Chinees te gaan (naast de hoge hoeveelheid glutamaat in Chinees eten). Een stofje die in verband wordt gebracht met de ontregeling van hormonen is bijvoorbeeld bisphenol-A (BPA). Bewaar je eten en drinken daarom in glas, aluminium of ander natuurlijk materiaal.

    Grote kans dat je in het dagelijks leven wordt blootgesteld aan een of andere vorm van pseudohormonen en bijna onmogelijk om blootstelling in het moderne leven te voorkomen.

    BPA’s

    Steeds meer onderzoeken tonen aan, dat BPA ook of juist in kleine hoeveelheden schadelijk kan zijn. Omdat de consequenties niet precies duidelijk zijn heeft de EFSA (Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid) in 2011 gekozen om het gebruik van BPA in babyflesjes in de EU te verbieden. Vanaf 1 maart 2011 mag er niet meer geproduceerd worden met BPA en vanaf 1 juni 2011 mogen er alleen nog BPA-vrije babyflesjes verkocht worden.

    Maar als BPA’s mogelijk schadelijk zijn voor baby’s, hoe zit het dan met volwassenen? Zouden niet alle BPA’s en weekmakers verboden moeten worden? Daarom ben ik zelf van mening om aanraking met chemische stoffen zoveel mogelijk te vermijden en de lever zoveel mogelijk te ondersteunen met de ontgiftiging.

    Blootstelling aan xeno-oestrogenen minimaliseren

    Hieronder staan vijf manieren beschreven om je de blootstelling aan hormoon verstorende stoffen kunt minimaliseren.

    1. Kies zoveel mogelijk voor voedsel verpakt in glas of papier en vermijd zoveel mogelijk eten, dat verpakt is in plastic (pakjes, zakjes, magnetronmaaltijden).
    2. Kies in voor de minder vervuilde vette vissoorten, zoals zalm uit de Arctische zee en Stille Oceaan, haring, makreel, sardine, sprot. Vermijd zwaar vervuilde vissoorten, zoals zoetwatervis (paling, snoek, baars e.d.), haai, koningsmakreel, verse tonijn, zwaardvis. Toxische stoffen worden namelijk opgeslagen in vetcellen.
    3. Vermijd drinken/vruchtensap in pak en voedsel uit blik (naast de hoge glycemische waarde). Het binnenlaagje bevat namelijk plastics die vaak xeno-oestrogenen bevatten.
    4. Bewaar eten in glas, roestvrijstaal of ander natuurlijk materiaal.
    5. Kies voor natuurlijke cosmetica, wasmiddelen en andere huishoudelijke artikelen.

    Ondersteun je lever

    Hieronder staan vijf manieren om de lever te versterken, zodat je de leverontgiftigingscapaciteit verhoogt.

    1. Drink veel: Drink tussen de maaltijden door drie glazen water of totdat het slikken moeilijker gaat. Je lichaam geeft namelijk zelf aan wanneer het voldoende gehydrateerd is. hierdoorzijn de lever en nieren beter in staat om de afvalstoffen te verwijderen.
    2. Eet biologische groente: naast dat biologische groenten en fruit arm zijn aan resten bestrijdingsmiddelen, zijn ze rijker aan vitamines, mineralen en polyfenolen dan reguliere groente en fruit. De lever verbruikt bij de afbraak van bijvoorbeeld xeno-oestrogenen namelijk veel vitamines, mineralen en bio-actieve stoffen, zoals flavenoïden.

    Kies daarnaast voor kleurrijke maaltijden en dat je dagelijks alle vijf kleuren groente binnenkrijgt. Elke kleur is namelijk rijk aan haar eigen voedingsstoffen. Zo zijn groene groente rijk aan chlorofyl en magnesium. En zijn oranje groenten en fruit rijk aan carotenoïden.

    Daarnaast verhoogd voldoende groente (500g) en fruit de transit snelheid in de darmen. Oftewel de tijd waarin de voeding in de darmen verblijft. Als deze te lang is, worden er vele malen meer toxische stoffen opgenomen uit de voeding.

    1. Vermijd leverbelastende voeding: koffie, zwarte thee, chocolade, cola, energiedranken en producten met kunstmatige toevoegingen belasten de lever.
    2. Eet leverversterkende voeding: eet dagelijks bittere producten. Helaas komt dit amper meer in onze voeding voor. Bittere voeding heeft namelijk een geneeskrachtige werking op de lever. Bitterstoffen ondersteunen fase 1 en 2 ontgiftiging in de lever. Ze activeren de afgifte van gal en daarmee de uitscheiding van toxische stoffen in de gal via de ontlasting. Voeding rijk aan bitterstoffen zijn: uien, knoflook, rozemarijn, kool, andijvie, kruisbloemige groenten (broccoli, bloemkool, rucola, kool), witlof, blauwe druiven, citroen en groene thee. Hierbij zijn biologische groenten ook weer rijker aan bitterstoffen dan de reguliere variant.
    3. Wees kritisch in het gebruik van reguliere én natuurlijke medicijnen en supplementen: of een geneesmiddel chemisch of natuurlijk is, maakt voor de lever niet uit. In beide gevallen moet het door de lever worden afgebroken. Hoe hoger het gebruik hoe hoger de leverbelasting. Wees voor kritisch in het gebruik van hormoonpreparaten, zoals de pil, vanwege de effecten op de hormoonhuishouding. Let er daarnaast op dat er niet allerlei vulstoffen in de medicamenten of supplementen zitten, zoals kunstmatige kleur-, geur-, smaak-, conserveer- en zoetstoffen.

    Kortom

    Kortom, het is onmogelijk om in het moderne leven de blootstelling aan xeno-oestrogenen te vermijden. Ze zitten in huis, de lucht, de grond, het water en in wat je eet. Helaas is dit niet zonder gevolgen en heeft dit vele gevolgen voor de gezondheid, waarvan er vele nog onduidelijk zijn. Gelukkig kun je zelf veel doen om de belasting aan blootstelling van allerlei toxische stoffen te beperken. Natuurlijke en biologische voeding die de leverontgiftiging ondersteunt helpt daarbij enorm.

    Literatuur

    1. https://www.hln.be/milieu/we-eten-wekelijks-tot-vijf-gram-plastic-het-equivalent-van-een-bankkaart~ac514908/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .