Drie Powerhacks om ontspannen met stress om te gaan. Voor als er op dit moment enorm veel van je gevraagd wordt.

Laatst had ik een powersessie met Jan (vanwege privacyredenen noem ik hem nu even Jan). Hij had het erg druk op zijn werk als manager van een aantal bedrijven in de voedingsindustrie, door allerlei maatregelen...

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Laatst had ik een powersessie met Jan (vanwege privacyredenen noem ik hem nu even Jan). Hij had het erg druk op zijn werk als manager van een aantal bedrijven in de voedingsindustrie, door allerlei maatregelen. Hierdoor was hij vaak tot in de avonduren bezig met het oplossen van problemen. Om hem opweg te helpen om in deze periode beter te presteren gaf ik hem drie Powerhacks om ontspannen met stress om te kunnen gaan.

Powerhack 1: In stressvolle situaties (1 min.)

Voor de stressvolle situaties gaf ik hem de box breathing technique. Deze ademhalingsoefening zorgt binnen 1 minuut voor meer rust in je hoofd en vermindert de stress. De neusademhaling en het ademhalingstempo activeert namelijk de parasympathicus (ruststand zenuwstelsel) via de nervus vagus (zwervende zenuw) en zorgt ervoor dat je lichaam tot rust komt, maar tegelijkertijd mentaal gefocust bent. De ademhalingsoefening duurt 1 minuut:

  1. Haal een diepe zucht adem van opluchting en zet een timer op 1 minuut
  2. Adem 5 seconden in door de neus
  3. Houd 5 seconden vast
  4. Adem 5 seconden uit door de neus
  5. Houd 5 tellen vast en herhaal stap 2 t/m 5 voor 1 minuut.

Powerhack 2: Hartcoherentie creëren (1 min.)

Een krachtige en bewezen oefening om het hart en brein op 1 lijn te laten werken, waarmee je de dag kunt kickstarten. Het hart heeft namelijk haar eigen brein met tienduizenden hersenachtige cellen die onafhankelijk van het brein in je hoofd kan leren, herinneren en voelen. Een goede communicatie tussen beide verhoogt je productiviteit en intuïtief vermogen. Het gaat als volgt:

  1. Neem plaats op een stoel met beide voetzolen plat op de grond.
  2. Vertraag de ademhaling naar vijf seconden in en uit door de neus
  3. Ga met je aandacht naar het hart door je linkerhand op het hart te leggen.
  4. Voel oprecht de gevoelens van dankbaarheid, compassie, mededogen voor alles en iedereen om je heen.
  5. Herhaal dit voor 1 minuut.

Voor alle bovenstaande oefeningen geldt: Hoe vaker je het doet, Hoe meer resultaat!

Powerhack 3: Regelmatig bewegen

De cognitieve functies van je brein hebben pas zien als een organisme zich kan bewegen. Met de motorische cortex activeer je de neocortex. Met andere woorden, je beweegbrein stimuleert je denkbrein. Beweeg daarom om beter na te kunnen denken en met meer focus door de dag te gaan. Al 20 minuten zitten heeft negatieve gevolgen op je hersenactiviteit. Daarentegen heeft 20 min. wandelen al positieve gevolgen op je hersenactiviteit!

  1. Zit maximaal 30 min. en zorg na 30 min. voor een verhoogde hartslag
  2. Wandel vergaderend.
  3. Doe wat push-ups, sit ups of een plank direct na het wakker worden om je lijf wakker te maken, maar ook je brein. Werkt 10x beter dan een kop koffie. En je voorkomt dat je in een burn-out belandt omdat koffie de vermoeidheid maskeert.

Tot zover de powerhacks!

Meer weten? Download het gratis E-boek: Nooit meer moe.

Klik hier om het gratis E-boek te downloaden. >>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontdek meer:

Het is lente: symboliek
Seizoenen

Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

virussen als ziekteverwekker?
Nieuwe Geneeskunde

Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

Kanker: de kernoorzaak
Nieuwe Geneeskunde

Een andere manier van kijken naar kanker

In 2020 stierven er 168.678 personen in Nederland (aldus volksgezondheid.info). Hiervan stierven 47.046 personen (28%) aan kanker en goedaardige tumoren en 36.579 personen (22%) aan hart- en vaatziekten. Het lijkt met de tijd alsmaar meer te worden en misschien ken je in je omgeving ook steeds meer mensen die kanker als diagnose krijgen. Hoe kan dit? En is kanker werkelijk iets dat tegen ons werkt, of is het juist iets dat voor ons werkt? In deze blog ontdek je een andere kijk op kanker en dan met name longkanker (10.070 sterfgevallen in 2020). Disclaimer: Dit is geen vervanging van medisch advies, maar bedoeld ter inspiratie om je een ander kijk te bieden op kanker in plaats van het mainstream medische narratief.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check