Drie Powerhacks om ontspannen met stress om te gaan. Voor als er op dit moment enorm veel van je gevraagd wordt.

Hoe je meer kunt ontspannen met stress
Laatst had ik een powersessie met Jan. Hij had het erg druk op zijn werk als manager van een aantal bedrijven in de voedingsindustrie, door allerlei maatregelen. Hierdoor was hij vaak tot in de avonduren bezig met het oplossen van problemen. Om hem opweg te helpen om in deze periode beter te presteren gaf ik hem drie Powerhacks om weer ontspannen met stress om te gaan.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Powerhack 1: In stressvolle situaties (1 min.)

    Voor de stressvolle situaties gaf ik hem de box breathing technique. Deze ademhalingsoefening zorgt binnen 1 minuut voor meer rust in je hoofd en vermindert de stress. De neusademhaling en het ademhalingstempo activeert namelijk de parasympathicus (ruststand zenuwstelsel) via de nervus vagus (zwervende zenuw) en zorgt ervoor dat je lichaam tot rust komt, maar tegelijkertijd mentaal gefocust bent. De ademhalingsoefening duurt 1 minuut:

    1. Haal een diepe zucht adem van opluchting en zet een timer op 1 minuut
    2. Adem 4 seconden in door de neus
    3. Houd 4 seconden vast
    4. Adem 4 seconden uit door de neus
    5. Houd 4 tellen vast en herhaal stap 2 t/m 5 voor 1 minuut.

    Powerhack 2: Hartcoherentie creëren (1 min.)

    Een krachtige en bewezen oefening om het hart en brein op 1 lijn te laten werken, waarmee je de dag kunt kickstarten. Het hart heeft namelijk haar eigen brein met tienduizenden hersenachtige cellen die onafhankelijk van het brein in je hoofd kan leren, herinneren en voelen. Een goede communicatie tussen beide verhoogt je productiviteit en intuïtief vermogen. Het gaat als volgt:

    1. Neem plaats op een stoel met beide voetzolen plat op de grond.
    2. Vertraag de ademhaling naar vijf seconden in en uit door de neus
    3. Ga met je aandacht naar het hart door je linkerhand op het hart te leggen.
    4. Voel oprecht de gevoelens van dankbaarheid, compassie, mededogen voor alles en iedereen om je heen.
    5. Herhaal dit voor 1 minuut.

    Voor alle bovenstaande oefeningen geldt: Hoe vaker je het doet, Hoe meer resultaat!

    Powerhack 3: Regelmatig bewegen

    De cognitieve functies van je brein hebben pas zien als een organisme zich kan bewegen. Met de motorische cortex activeer je de neocortex. Met andere woorden, je beweegbrein stimuleert je denkbrein. Beweeg daarom om beter na te kunnen denken en met meer focus door de dag te gaan. Al 20 minuten zitten heeft negatieve gevolgen op je hersenactiviteit. Daarentegen heeft 20 min. wandelen al positieve gevolgen op je hersenactiviteit!

    1. Zit maximaal 30 min. en zorg na 30 min. voor een verhoogde hartslag
    2. Wandel vergaderend.
    3. Doe wat push-ups, sit ups of een plank direct na het wakker worden om je lijf wakker te maken, maar ook je brein. Werkt 10x beter dan een kop koffie. En je voorkomt dat je in een burn-out belandt omdat koffie de vermoeidheid maskeert.

    Tot zover de powerhacks.

    En nu?

    Ontdek hoe je je weerbaarder maakt tegen stress in dit gratis hoofdstuk uit mijn boek RESET!

    Klik hier om het gratis hoofdstuk te downloaden. >>>

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Ontdek meer:

    mer beheersing
    Opgeloste casussen

    CASE: Van onbeheerst, obsessief & extreem naar beheerste kracht

    Afgelopen week faciliteerde ik voor Peter een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Peter). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van onbeheerst, extreem, impulsief, obsessief en niet aan te sturen gedrag naar meer beheerste kracht en verbinding met het hart te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben.

    Opgeloste casussen

    CASE: Van onrust & mist in je hoofd naar helderheid, overzicht & innerlijke rust

    Afgelopen week faciliteerde ik voor advocaat Jan een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Jan). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van drukke dagen, onrust en mist in zijn hoofd naar meer innerlijke rust, helderheid & overzicht te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Niet gecategoriseerd

    CASE: Vroeg & opgejaagd wakker worden

    Een paar maanden geleden faciliteerde ik voor Bert een 48-uurse 1-op-1 RESET in de natuur (vanwege privacy redenen noem ik hem nu even Bert). In deze blog ontdek je de casus die hierbij met name naar voren kwam. In een notendop ging het erom om niet langer vroeg wakker te worden met een hoge hartslag en een opgejaagd gevoel. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .