Drie Powerhacks om ontspannen met stress om te gaan. Voor als er op dit moment enorm veel van je gevraagd wordt.

Laatst had ik een powersessie met Jan (vanwege privacyredenen noem ik hem nu even Jan). Hij had het erg druk op zijn werk als manager van een aantal bedrijven in de voedingsindustrie, door allerlei maatregelen...

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Laatst had ik een powersessie met Jan (vanwege privacyredenen noem ik hem nu even Jan). Hij had het erg druk op zijn werk als manager van een aantal bedrijven in de voedingsindustrie, door allerlei maatregelen. Hierdoor was hij vaak tot in de avonduren bezig met het oplossen van problemen. Om hem opweg te helpen om in deze periode beter te presteren gaf ik hem drie Powerhacks om ontspannen met stress om te kunnen gaan.

Powerhack 1: In stressvolle situaties (1 min.)

Voor de stressvolle situaties gaf ik hem de box breathing technique. Deze ademhalingsoefening zorgt binnen 1 minuut voor meer rust in je hoofd en vermindert de stress. De neusademhaling en het ademhalingstempo activeert namelijk de parasympathicus (ruststand zenuwstelsel) via de nervus vagus (zwervende zenuw) en zorgt ervoor dat je lichaam tot rust komt, maar tegelijkertijd mentaal gefocust bent. De ademhalingsoefening duurt 1 minuut:

  1. Haal een diepe zucht adem van opluchting en zet een timer op 1 minuut
  2. Adem 5 seconden in door de neus
  3. Houd 5 seconden vast
  4. Adem 5 seconden uit door de neus
  5. Houd 5 tellen vast en herhaal stap 2 t/m 5 voor 1 minuut.

Powerhack 2: Hartcoherentie creëren (1 min.)

Een krachtige en bewezen oefening om het hart en brein op 1 lijn te laten werken, waarmee je de dag kunt kickstarten. Het hart heeft namelijk haar eigen brein met tienduizenden hersenachtige cellen die onafhankelijk van het brein in je hoofd kan leren, herinneren en voelen. Een goede communicatie tussen beide verhoogt je productiviteit en intuïtief vermogen. Het gaat als volgt:

  1. Neem plaats op een stoel met beide voetzolen plat op de grond.
  2. Vertraag de ademhaling naar vijf seconden in en uit door de neus
  3. Ga met je aandacht naar het hart door je linkerhand op het hart te leggen.
  4. Voel oprecht de gevoelens van dankbaarheid, compassie, mededogen voor alles en iedereen om je heen.
  5. Herhaal dit voor 1 minuut.

Voor alle bovenstaande oefeningen geldt: Hoe vaker je het doet, Hoe meer resultaat!

Powerhack 3: Regelmatig bewegen

De cognitieve functies van je brein hebben pas zien als een organisme zich kan bewegen. Met de motorische cortex activeer je de neocortex. Met andere woorden, je beweegbrein stimuleert je denkbrein. Beweeg daarom om beter na te kunnen denken en met meer focus door de dag te gaan. Al 20 minuten zitten heeft negatieve gevolgen op je hersenactiviteit. Daarentegen heeft 20 min. wandelen al positieve gevolgen op je hersenactiviteit!

  1. Zit maximaal 30 min. en zorg na 30 min. voor een verhoogde hartslag
  2. Wandel vergaderend.
  3. Doe wat push-ups, sit ups of een plank direct na het wakker worden om je lijf wakker te maken, maar ook je brein. Werkt 10x beter dan een kop koffie. En je voorkomt dat je in een burn-out belandt omdat koffie de vermoeidheid maskeert.

Tot zover de powerhacks!

Meer weten? Download het gratis E-boek: Nooit meer moe.

Klik hier om het gratis E-boek te downloaden. >>>

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

Ontdek je missie
Het geheime element van RESET

Wat is mijn missie in dit leven? Krijg meer helderheid over je missie met 5 vragen

Je kunt nog zoveel veerkracht ontwikkelen, maar je kunt niet met verandering omgaan als er geen onveranderlijke kern in je zit. De sleutel tot het vermogen om te veranderen is een onveranderlijk besef van wie je bent, waar je voor staat en wat je waardeert. Een missie helpt je om met de veranderingen mee te stromen. Het voorkomt dat je in deze alsmaar sneller veranderende wereld in een burn-out belandt. Veel zogenaamde mentale en emotionele ziekten zijn in feite symptomen van een onderliggend gevoel van zinloosheid of leegte. Logotherapie elimineert die leegte door je te helpen je unieke betekenis en je levensmissie te ontdekken. Hoe je dit kunt doen, ontdek je in deze blog

Het geheime element van RESET

Het hart: de sleutel tot onze grootste superkrachten (2/3)

Op het moment dat we leren hoe we hart en brein kunnen laten samenwerken, krijgen we de sleutel in handen om onze grootste superkrachten aan te spreken! Wat ik daarmee precies bedoel, ontdek je in deze blog.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check