Drie Powerhacks om ontspannen met stress om te gaan. Voor als er op dit moment enorm veel van je gevraagd wordt.

Hoe je meer kunt ontspannen met stress
Laatst had ik een powersessie met Jan. Hij had het erg druk op zijn werk als manager van een aantal bedrijven in de voedingsindustrie, door allerlei maatregelen. Hierdoor was hij vaak tot in de avonduren bezig met het oplossen van problemen. Om hem opweg te helpen om in deze periode beter te presteren gaf ik hem drie Powerhacks om weer ontspannen met stress om te gaan.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Powerhack 1: In stressvolle situaties (1 min.)

    Voor de stressvolle situaties gaf ik hem de box breathing technique. Deze ademhalingsoefening zorgt binnen 1 minuut voor meer rust in je hoofd en vermindert de stress. De neusademhaling en het ademhalingstempo activeert namelijk de parasympathicus (ruststand zenuwstelsel) via de nervus vagus (zwervende zenuw) en zorgt ervoor dat je lichaam tot rust komt, maar tegelijkertijd mentaal gefocust bent. De ademhalingsoefening duurt 1 minuut:

    1. Haal een diepe zucht adem van opluchting en zet een timer op 1 minuut
    2. Adem 4 seconden in door de neus
    3. Houd 4 seconden vast
    4. Adem 4 seconden uit door de neus
    5. Houd 4 tellen vast en herhaal stap 2 t/m 5 voor 1 minuut.

    Powerhack 2: Hartcoherentie creëren (1 min.)

    Een krachtige en bewezen oefening om het hart en brein op 1 lijn te laten werken, waarmee je de dag kunt kickstarten. Het hart heeft namelijk haar eigen brein met tienduizenden hersenachtige cellen die onafhankelijk van het brein in je hoofd kan leren, herinneren en voelen. Een goede communicatie tussen beide verhoogt je productiviteit en intuïtief vermogen. Het gaat als volgt:

    1. Neem plaats op een stoel met beide voetzolen plat op de grond.
    2. Vertraag de ademhaling naar vijf seconden in en uit door de neus
    3. Ga met je aandacht naar het hart door je linkerhand op het hart te leggen.
    4. Voel oprecht de gevoelens van dankbaarheid, compassie, mededogen voor alles en iedereen om je heen.
    5. Herhaal dit voor 1 minuut.

    Voor alle bovenstaande oefeningen geldt: Hoe vaker je het doet, Hoe meer resultaat!

    Powerhack 3: Regelmatig bewegen

    De cognitieve functies van je brein hebben pas zien als een organisme zich kan bewegen. Met de motorische cortex activeer je de neocortex. Met andere woorden, je beweegbrein stimuleert je denkbrein. Beweeg daarom om beter na te kunnen denken en met meer focus door de dag te gaan. Al 20 minuten zitten heeft negatieve gevolgen op je hersenactiviteit. Daarentegen heeft 20 min. wandelen al positieve gevolgen op je hersenactiviteit!

    1. Zit maximaal 30 min. en zorg na 30 min. voor een verhoogde hartslag
    2. Wandel vergaderend.
    3. Doe wat push-ups, sit ups of een plank direct na het wakker worden om je lijf wakker te maken, maar ook je brein. Werkt 10x beter dan een kop koffie. En je voorkomt dat je in een burn-out belandt omdat koffie de vermoeidheid maskeert.

    Tot zover de powerhacks.

    En nu?

    Ontdek hoe je je weerbaarder maakt tegen stress in dit gratis hoofdstuk uit mijn boek RESET!

    Klik hier om het gratis hoofdstuk te downloaden. >>>

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .