Wat zijn de gevolgen van stress op mijn lijf? Dit zijn de 5 gevolgen van stress op je lijf

ontdek gevolgen van spanning
Langdurige stress kan leiden tot verschillende issues in je lijf, van een platte kont en een ronde buik tot een laag libido en van slapeloosheid tot ontsteking. Maar hoe werkt dat precies? Dat lees je in dit artikel:..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Langdurige stress kan leiden tot verschillende issues in je lijf, van een platte kont en een ronde buik tot een laag libido en van slapeloosheid tot ontsteking. Maar hoe werkt dat precies? Dat lees je in dit artikel:

    Platte kont en een ronde buik

    Bij een stressreactie komt cortisol komt vrij. Cortisol is een stresshormoon dat eiwitten afbreekt om dit vervolgens om te zetten in glucose (energie)1. Doordat de spieren bestaan uit eiwitten, eet je vervolgens je eigen spieren op bij een stressreactie. Met name de bilspier wordt ‘opgegeten’ omdat dit de grootste spier is in je lichaam.

    Op het moment dat je deze energie niet verbruikt, sla je deze energie op als vet tussen de organen – oftewel visceraal vet. Dit is bij veel mensen het geval, omdat de stressreactie niet meer een beer of tijger is – hoop ik -, maar een file of een nare opmerking van iemand. Vervolgens verbruik je de vrijgekomen energie niet en sla je deze energie (glucose) op als visceraal vet, oftewel vet tussen de organen.

    Het visceraal vet produceert ook nog eens allerlei ontstekingsbevorderende stoffen, waardoor je meer gaat ontsteken. Dit kan uiteindelijk weer een laaggradige ontsteking tot gevolg hebben, wat bij een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking het geval is. In het element: Eat lees je meer over laaggradige ontsteking en waarom dit de basis vormt voor veel lichamelijke ongemakken, zoals vermoeidheid, mist in je hoofd en prikkelbare gevoelens.

    Laag libido

    Op het moment dat je leeft in stress en het lichaam continu in de overlevingsstand verkeerd, is het geen tijd om kinderen te krijgen. Het is geen tijd om kinderen te verwekken als er een roofdier om de hoek staat. Dit kun je terugzien in de drie belangrijkste hormonale assen in het lichaam. In de linker figuur kun je de stress-as zien onder normale omstandigheden, in de rechter figuur zie je de effecten van stress.2

    Zoals je kunt zien gaat alle energie naar de stress-as bij een stressreactie. Dit vergrootte immers onze kans op overleven. Nu kan chronische stress juist leiden tot een laag libido, onvruchtbaarheid en een trage schildklier. Er worden immers niet genoeg geslachtshormonen en schildklierhormonen geproduceerd, waardoor de geslachtsorganen en schildklier niet meer naar behoren werken.

    Slapeloosheid

    Ook was het niet handig om in slaap te vallen als een beer of tijger ons aanviel. Overleven stond dan ook op nummer één. Dit kan je terugzien in de productie van het slaaphormoon; melatonine.3

    Adrenaline en melatonine gebruiken namelijk dezelfde bouwstoffen. Tijdens een stressreactie heeft de productie van adrenaline de voorkeur en worden alle bouwstoffen verbruikt voor de productie van adrenaline (stresshormoon). Vervolgens blijven er geen tot nauwelijks bouwstoffen over voor de aanmaak van melatonine (slaaphormoon).4

    Resultaat? Slapeloosheid.

    Lekke darm

    Op het moment dat we gingen jagen of als er een beer of een tijger op ons af kwam rennen, was het belangrijk om zoveel mogelijk energie vrij te maken in het lichaam. Zo konden we beter vechten of te vluchten, waardoor we de kans op overleven verhoogden.

    Naast dat de bijnieren verschillende stresshormonen aanmaken, heeft het lichaam ook een andere strategie ontwikkeld. Een strategie om de darmen zo lek als een mandje te maken.5 Door de darmen als het ware ‘open’ te zetten en daarmee de doorlaatbaarheid te verhogen, komen glucose, natrium en water gemakkelijker vrij in de bloedbaan. En krijgt het brein nog meer energie om sneller een beslissing te om te gaan vechten of te vluchten.

    Maar, tegelijkertijd komen er ook allerlei bacteriën, ziekteverwekkers, gifstoffen en onverteerde resten het lichaam binnen. Dit veroorzaakt een ontstekingsreactie in het lichaam. In rap tempo wordt het immuunsysteem geactiveerd en komen de witte bloedlichaampjes op de ongewenste stoffen af die als een soort van Pacman grijpertjes de ongewenste stoffen elimineren.

    Een prima reactie op de korte termijn.

    Maar op de lange termijn blijven de darmen lek. Hierdoor blijft je lichaam continu een klein beetje ontsteken, doordat er ongewenste stoffen het lichaam blijven binnen komen.

    Het lichaam kiest er daarom voor om continu op een laag pitje te blijven ontsteken. Een heftige ontstekingsreactie kan namelijk de dood tot gevolg hebben. Er komen immers te veel ongewenste stoffen in de bloedbaan terecht, wat te veel energie (glucose) vraagt om dit op te ruimen. Hierdoor kan een heftige ontstekingsreactie tot een zogenaamde ‘multiple organ failure’ leiden. Oftewel je organen gaan eraan en uiteindelijk jezelf.

    Het lichaam kiest er daarom voor om op een laag pitje te blijven ontsteken, wat ook wel een laaggradige ontsteking wordt genoemd.

    Op deze manier kan chronische stress, naast de toename van visceraal vet, ook door een lekke darm een laaggradige ontsteking veroorzaken.

    Pijn

    Zoals je eerder al las komt er tijdens een stressreactie adrenaline vrij. Hierdoor mobiliseer je enorme hoeveelheden energie naar de armen en benen om de kans op overleven te vergroten. Maar als je deze energie niet gebruikt en in je kantoorstoel blijft zitten, vestigt deze vloeibare energie (adrenaline) zich in de weefsels.6 Het vormt de basis voor chronische pijn, waar een groot gedeelte van de bevolking last van heeft. Het is emotie letterlijk opgeslagen in het weefsel. Daarom is het misschien beter om tijdens het beantwoorden van je mails te gaan spinnen, of even wat push-ups te doen. Zo reageer je op een natuurlijke manier op de stressreactie en verbruik je de vrijgekomen energie, zodat dit niet in je weefsels opgeslagen wordt.

    Wat moet ik onthouden?

    Langdurige stress kan leiden tot allerlei lichamelijke ongemakken, zoals pijn, een laag libido, lekke darm, slapeloosheid, een platte kont en een ronde buik. Kortom ons lichaam is hier niet optimaal voor aangepast. Gedurende de evolutie was er namelijk alleen maar sprake van kortdurende stress als er bijvoorbeeld een beer of tijger achter je aan zat. Toen vergrootte de stressreactie juist onze kans op overleven en nu werkt het helaas tegen ons.

    En nu?

    Wil je je stressbestendigheid verhogen en weer kerngezond & energiek door het leven gaan? Download dan het gratis E-boek: Nooit meer moe via deze link.

    Literatuur

    1. Pawlak L. Stop Gaining Weight. 1st ed. Biomed General. Concord, CA. 2004.
    2. Rivier C, Rivest S. Effect of stress on the activity of the hypothalamic-pituitary-gonadal axis: peripheral and central mechanisms. Biol Reprod. 1991;45(4):523‐532.
    3. Tordjman S, Chokron S, Delorme R, Charrier A, Bellissant E, Jaafari N, Fougerou C (April 2017). “Melatonin: Pharmacology, Functions and Therapeutic Benefits”. Current Neuropharmacology. 15 (3): 434–443.
    4. Lieberman M, Marks A, Peet A (2013). Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (4th ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. p. 175. ISBN 9781608315727.
    5. Camilleri M. Leaky gut: mechanisms, measurement and clinical implications in humans. Gut. 2019;68(8):1516‐1526.
    6. Crofford L. J. (2015). Chronic Pain: Where the Body Meets the Brain. Transactions of the American Clinical and Climatological Association, 126, 167–183.
    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .