‘Ik kan toch helemaal niet bewegen op een lege motor?’ De voordelen van bewegen op een nuchtere maag

Veel mensen denken dat het ontbijt het belangrijkste eetmoment van de dag is. Dit klopt niet helemaal. In deze blog lees je waar deze opvatting vandaan komt en waarom het beter is om eerst te gaan bewegen om..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Veel mensen denken dat het ontbijt het belangrijkste eetmoment van de dag is. Dit klopt niet helemaal. In deze blog lees je waar deze opvatting vandaan komt en waarom het beter is om eerst te gaan bewegen om vervolgens pas te gaan eten.

Is het ontbijt echt het belangrijkste eetmoment van de dag?

Vaak wordt gedacht dat je de dag goed moet beginnen met een ontbijt. Dat het ongezond is om het ontbijt over te slaan. Echter klopt deze opvatting niet. Het enige voordeel wat een ontbijt heeft is dat je je verzadigd voelt gedurende de ochtend waardoor je minder geneigd bent om te gaan snacken. En allerlei ongezonde energierepen naar binnen werkt voordat je gaat lunchen.

Maar ik kan toch niet bewegen op een lege motor?

Een lage maag is iets anders dan een lege motor. Het lichaam bevat namelijk opgeslagen suikers (energie) in de lever en in de spieren (glycogeenvoorraden). Gedurende de nacht worden deze glycogeenvoorraden aangevuld zodat je de dag kan starten met een ‘volle tank’.

Zo bevatten de spieren wel 500g aan glycogeen en de lever 700g.

En als deze ‘brandstoftank’ leeg is, schakelt het lichaam over naar vetverbranding.

Je hebt dus enorme energievoorraden tot je beschikking.

En dit geeft een avondmaaltijd ook meer zin. De maaltijd sla je namelijk ’s nachts op als energie en mobiliseer je zodat je sterk de dag kan starten.

Het is onnatuurlijk om gelijk te gaan eten als je wakker wordt

Als je terugdenkt aan de tijd dat we nog als jager-verzamelaars leefden, hadden we nog geen koelkast tot onze beschikking. Ook de supermarkt was nergens te vinden. Laat staan een snackbar.

We moesten eerst op zoek gaan naar voedsel om daarna de pastinaak uit te graven, te gaan vissen of bessen te verzamelen.

Beweging ging altijd al vooraf aan eten.

En onze genen zijn optimaal aangepast op dit gedrag.

Eten lokt namelijk ontsteking uit, doordat er allerlei bacteriën en onverteerde eiwitresten in de bloedbaan komen

Daarentegen maken de spieren juist anti-ontstekingsstoffen aan als je deze aanspant. Je kunt spieren daarom ook wel anti-ontstekings-organen noemen.

Zo bereidt je je immuunsysteem optimaal voor op het eetmoment en bespaar je energie door een dure ontstekingsreactie te voorkomen.

Daarnaast zorgt beweging ervoor dat je minder insuline nodig hebt om suikers op te slaan in de cellen. Hierdoor raak je gevoeliger voor het opslaghormoon insuline gedurende de dag, waardoor je minder cravings zult hebben in zoete- en zoute voedingsmiddelen.

Kortom

Beweging voor de maaltijd zorgt voor meer energie, minder ontsteking en minder energiedips (en daarmee cravings) gedurende de dag.

En nu?

Beweeg minimaal 1 minuut voor elke maaltijd. Zorg er dan voor dat je een verhoogde hartslag hebt, zo maak je de juiste stoffen aan die je lichaam voorbereiden op het eten. Zorg er daarna wel weer even voor dat je systeem weer tot rust is gebracht, d0or bijvoorbeeld 1 minuutje op je ademhaling te letten. Zo verteer je je voedsel optimaal.

Voorbeelden van oefeningen die je voor de maaltijd kunt doen zijn:

  • 10 pushups
  • 1 min. plank
  • 1 min. Wall sit
  • 10 sit ups
  • 3 keer de trap op en af lopen (of rennen)

En geniet van je verhoogde energieniveau gedurende de dag.

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

virussen als ziekteverwekker?
Nieuwe Geneeskunde

Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

Kanker: de kernoorzaak
Nieuwe Geneeskunde

Een andere manier van kijken naar kanker

In 2020 stierven er 168.678 personen in Nederland (aldus volksgezondheid.info). Hiervan stierven 47.046 personen (28%) aan kanker en goedaardige tumoren en 36.579 personen (22%) aan hart- en vaatziekten. Het lijkt met de tijd alsmaar meer te worden en misschien ken je in je omgeving ook steeds meer mensen die kanker als diagnose krijgen. Hoe kan dit? En is kanker werkelijk iets dat tegen ons werkt, of is het juist iets dat voor ons werkt? In deze blog ontdek je een andere kijk op kanker en dan met name longkanker (10.070 sterfgevallen in 2020). Disclaimer: Dit is geen vervanging van medisch advies, maar bedoeld ter inspiratie om je een ander kijk te bieden op kanker in plaats van het mainstream medische narratief.

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check