Waarom het beter is om vóór de maaltijd te bewegen.

Beweeg als oermens
Als je eens terugdenkt aan hoe je verre voorouders bewogen, was dit vaak op een lege maag. Nu eten we vaak zonder te bewegen, met allerlei natuurlijke consequenties vandien. We zijn in de tussentijd namelijk genetisch..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Als je eens terugdenkt aan hoe je verre voorouders bewogen, was dit vaak op een lege maag. Nu eten we vaak zonder te bewegen, met allerlei natuurlijke consequenties vandien. We zijn in de tussentijd namelijk genetisch gezien onveranderd gebleven. In dit artikel lees je waarom het belangrijk is om te bewegen op een lege maag en wat voor voordelen dit heeft op jouw gezondheid én energieniveau.

Maar, ik kan toch helemaal niet bewegen op een lege motor?

Nu denk je misschien; ‘Maar ik kan toch helemaal niet bewegen op een lege motor?’. Dat klopt, maar een lege motor is iets anders dan een lege maag.

Op het moment dat je een lege maag hebt, heb je nog allerlei andere energievoorraden in het lichaam tot je beschikking die je voorzien van energie.

Met de energievoorraden doel ik op de glycogeenvoorraden. Deze energievoorraden bevatten glycogeen die snel kunnen worden omgezet in glucose. Gedurende de nacht worden deze glycogeenvoorraden aangevuld zodat je de dag kan starten met een volle tank.

Zo bevatten de spieren wel 500g aan glycogeen en de lever 100g. Pas als deze ‘brandstoftanks’ leeg zijn, schakelt het lichaam over naar vetverbranding.

Brandstoftanks in je lijf

Het lichaam heeft twee verschillende types van energieopslag. Energiedichte moleculen zoals glycogeen (suiker) en triglyceriden (vet) worden opgeslagen in de lever, spieren en vetweefsel. Een ander belangrijke energievoorraad omvat de elektrochemische ionen tussen de celmembranen. Vanwege de complexe aard, houdt ik dat in dit artikel buiten beschouwing.

Glycogeen is een groot molecuul gevormd door meerdere (tot wel 30.000) glucosemoleculen. Glycogeen is opgeslagen in de lever (10% van het gewicht), spieren (2% van het gewicht) en in kleine mate in de rode bloedcellen. Daarnaast bindt glycogeen zich met drie keer meer water dan glucose. Hierdoor kan je lichaamsgewicht gedurende 24 uur een aantal kg schommelen in gewicht afhankelijk van hoe vol je glycogeenvoorraden zijn.

De glycogeenvoorraad in de lever fungeert als een energiereserve voor de energieproductie van het hele lichaam, vooral die van het centrale zenuwstelsel. De glycogeenopslag in de spieren wordt alleen gebruikt voor de energieproductie van spiercellen. De hoeveelheid glycogeen die aanwezig is in het lichaam, wordt beïnvloedt door de lichaamsbeweging, de basale stofwisseling en eetgewoonten.

 Het nut van avondeten

Dit geeft het avondeten ook meer zin. Het avondeten sla je namelijk ’s nachts op als energie en mobiliseer je gedurende de nacht, zodat je sterk de dag kan starten. Het gaat tegen onze natuur in om gelijk te gaan eten wanneer je wakker wordt. Vanuit evolutionair perspectief moesten we namelijk eerst bessen verzamelen of een pastinaak uitgraven voordat we te eten hadden.

De wetenschap laat dit ook steeds meer zien. Zo heb je meer insuline nodig om de suikers op te slaan in de cellen als je niet bewogen hebt voor de maaltijd, wat kan leiden tot een lagere insulinegevoeligheid.

Voordeel I: Verhoogde insulinegevoeligheid

Normaal gesproken werkt dit als volgt; Een taxichauffeur (GLUT-4) krijgt een telefoontje (insuline) om zich naar de buitenkant van de cel te verplaatsen. Vervolgens rijdt de taxi naar de buitenkant van de cel om daar de klant (glucose) op te halen. Vervolgens rijdt de taxi (GLUT-4), samen met haar klant (glucose) naar een van de energiefabriekjes (mitochondriën) in de cellen. Hier stapt de klant uit om vervolgens omgezet te worden in energie (ATP) in een van de energiefabriekjes (mitochondriën).

Maar op het moment dat je gaat bewegen voor de maaltijd, hebben de taxichauffeurs geen telefoontjes meer nodig om de klant naar een van de energiefabriekjes te vervoeren. De taxichauffeurs bevinden zich al aan de buitenkant van de cel, door het rekken en strekken van de spieren. Dit komt erop neer dat je hierdoor minder insuline nodig hebt om de energie in de cel te krijgen, met tot gevolg dat je insulinegevoeliger bent. In andere woorden, je krijgt minder cravings naar zoete en zoute voedingsmiddelen gedurende de dag en hebt minder last van energiedips door te bewegen vóór de maaltijd.

Brandstof voor je brandstoftanks

Daarnaast zijn koolhydraten de belangrijkste bron voor de glycogeenvoorraad. Maar welke bron van koolhydraten kun je het beste gebruiken? Het antwoord is vrij simpel: groente en fruit. Groente en fruit bevatten in tegenstelling tot brood, pasta en rijst veel meer vitamines en mineralen, antioxidanten en vezels en nauwelijks tot geen antinutriënten. Hierdoor voed je je lichaam ook nog eens, in plaats van dat je alleen de glycogeenvoorraden aanvult. In het onderdeel Eat, lees je hier meer over, waaronder antinutriënten.

Voordeel II: Anti-ontsteking

Je kunt de spieren zien als anti-ontstekings-organen. Ze produceren namelijk anti ontstekingsstoffen, zoals interleukine-6 (IL-6). IL-6 zorgt voor een verminderde ontsteking na de maaltijd. Eten is namelijk ontsteken, doordat het immuunsysteem dat zich grotendeels rondom de darmen bevindt, moet controleren wat er de bloedbaan binnenkomt. Door te bewegen voor de maaltijd wordt de ontstekingsintensiteit verlaagt en leidt zo tot een verminderde after dinner dip.

Kortom

Kortom, beweeg wat vaker vóór de maaltijd. Het geeft je minder energiedips & cravings gedurende de dag. Daarnaast werkt het anti-ontstekend en bevorder je daarmee je gezondheid. Dit kan een plank zijn van 1 minuut, push-ups, squats tot de trap een aantal keren op- en aflopen.

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

Ontdek je missie
Het geheime element van RESET

Wat is mijn missie in dit leven? Krijg meer helderheid over je missie met 5 vragen

Je kunt nog zoveel veerkracht ontwikkelen, maar je kunt niet met verandering omgaan als er geen onveranderlijke kern in je zit. De sleutel tot het vermogen om te veranderen is een onveranderlijk besef van wie je bent, waar je voor staat en wat je waardeert. Een missie helpt je om met de veranderingen mee te stromen. Het voorkomt dat je in deze alsmaar sneller veranderende wereld in een burn-out belandt. Veel zogenaamde mentale en emotionele ziekten zijn in feite symptomen van een onderliggend gevoel van zinloosheid of leegte. Logotherapie elimineert die leegte door je te helpen je unieke betekenis en je levensmissie te ontdekken. Hoe je dit kunt doen, ontdek je in deze blog

Het geheime element van RESET

Het hart: de sleutel tot onze grootste superkrachten (2/3)

Op het moment dat we leren hoe we hart en brein kunnen laten samenwerken, krijgen we de sleutel in handen om onze grootste superkrachten aan te spreken! Wat ik daarmee precies bedoel, ontdek je in deze blog.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check