Hoe je snel weer op je pad terugkomt

Niet op mijn pad zitten
Het leven zit vol met verassingen. Sommige verassingen zorgen ervoor dat je van de een op de andere dag van je pad af wordt geketst. De uitdaging is dan weer om er zo snel mogelijk op komen te zitten. Hoe je dat doet,..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Het leven zit vol met verassingen. Sommige verassingen zorgen ervoor dat je van de een op de andere dag van je pad af wordt geketst. De uitdaging is dan weer om er zo snel mogelijk op komen te zitten. Hoe je dat doet, lees je op deze pagina.

Perfectie is een illusie

Voordat je het weet krijg je te maken met verschillende dingen die het lastiger tot soms onmogelijk maken om bepaalde gewoontes te blijven uitvoeren. Je gaat bijvoorbeeld op reis, bent op sommige momenten wat vaker thuis bij je gezin, krijgt een griepje, of krijgt te maken met verlies.

Elke keer als je dat overkomt, is het de kunst om de gewoontes nooit twee keer achter elkaar over te slaan. Op het moment dat je één dag overslaat, probeer de gewoonte dan zo snel mogelijk weer op te pakken. Misschien eet je een keer een hele pizza weg, of net zoals ik een zak chocoladerozijnen (yep ook ik vlieg weleens uit de bocht). Maar nu weet ik wel dat ik morgen weer oervoeding ga eten. Ik wil nooit twee dagen missen.

Zodra mijn gewoonteketting (herhaaldelijk achter elkaar uitvoeren van dezelfde gewoonte) eindigt, begin ik de volgende dag weer met een nieuwe. De eerste fout is namelijk nooit de beslissende fout. Het gaat erom wat je daarna doet. Blijf je deze fouten herhalen, of stap je uit deze loop en pak je de draad weer op? Een tweede fout wordt namelijk een derde, een derde een vierde en leidt zo tot een nieuwe gewoonte. Een gewoonte om het niet meer te doen.

Wees een winnaar

Dit is wat winnaars van verliezers onderscheidt. Iedereen heeft weleens een slechte dag, een slechte training, een dag waarvan je het liefste wilt dat die zo snel mogelijk voorbij is. Maar als winnaars mislukken, herstellen ze zich snel. Het verbreken van de gewoonteketting is niet erg, zodra je de volgende dag de draad maar weer oppakt. Wees geen verliezer die het bij de eerste tegenslag al opgeeft, maar een winnaar die telkens weer opnieuw begint.

Goede voornemens

Nu ik dit schrijf is het bijna nieuwjaar en zijn veel mensen weer druk aan het nadenken over allerlei goede voornemens voor het nieuwe jaar. We willen in één keer ons complete leven omgooien, zodat we het nieuwe jaar vol geluk & gezondheid tegemoet gaan. De sportscholen zitten in januari weer tjokvol en de eigenaren zijn blij dat de jaarabonnementen voor het nieuwe jaar weer verkocht zijn. Totdat de eerste tegenslagen komen en we niet meer aan het perfecte beeld kunnen voldoen van onze goede voornemens.

Op dat moment laten we vaak alles vallen, proberen we het misschien nog een keer, maar gooien tevergeefs de handdoek in de ring. Een aantal maanden later zijn de sportscholen weer rustig en is er een beperkt groepje mensen die nog wekelijks komen opdagen. Het probleem hierbij zit ‘m in dat je denkt dat je alles ineens perfect moet doen. Te vaak willen we alles of niets, als het gaat om onze gewoontes. En als we niet in een keer alles perfect kunnen doen, denken we vaak dat we maar beter kunnen stoppen.

Slechte dagen zijn waardevoller dan goede dagen

Maar het is juist enorm waardevol om juist op die slechte dagen door te blijven gaan. Dagen waarbij je niet op komt dagen in de sportschool, kosten je meer dan de succesvolle dagen je opleveren.

Voorbeeld: Een investering

Stel je investeert ergens 1.000 euro in. Op het moment dat je 25 procent winst maakt, heb je ineens 1.250 euro. Maar als je dan 1.250 euro hebt en je verliest 16 procent, ben je weer terug bij die 1.000 euro. Oftewel, het vermijden van het verlies van 16 procent, is net zo waardevol als het bereiken van een winst van 25 procent.

Kortom: Just Show Up!

Daarom zijn ‘slechte’ trainingen zo belangrijk. Ze helpen je de opgebouwde ‘samengestelde rente’ te behouden die je op goede dagen daarvoor had opgebouwd. Dus als je een slechte dag hebt, doe dan in ieder geval iets. Doe tien pull-ups, een plank van een minuut, 10 minuten hardlopen, een paar burpees, of wat dan ook. Schrijf in ieder geval geen nul op. Net zoals je de investeringen in je beleggingsportefeuille laat zitten zodat die kan groeien, zorg je ervoor dat als je blijft trainen de samengestelde rente blijft houden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontdek meer:

Het is lente: symboliek
Seizoenen

Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

virussen als ziekteverwekker?
Nieuwe Geneeskunde

Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

Kanker: de kernoorzaak
Nieuwe Geneeskunde

Een andere manier van kijken naar kanker

In 2020 stierven er 168.678 personen in Nederland (aldus volksgezondheid.info). Hiervan stierven 47.046 personen (28%) aan kanker en goedaardige tumoren en 36.579 personen (22%) aan hart- en vaatziekten. Het lijkt met de tijd alsmaar meer te worden en misschien ken je in je omgeving ook steeds meer mensen die kanker als diagnose krijgen. Hoe kan dit? En is kanker werkelijk iets dat tegen ons werkt, of is het juist iets dat voor ons werkt? In deze blog ontdek je een andere kijk op kanker en dan met name longkanker (10.070 sterfgevallen in 2020). Disclaimer: Dit is geen vervanging van medisch advies, maar bedoeld ter inspiratie om je een ander kijk te bieden op kanker in plaats van het mainstream medische narratief.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check