arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe verbeter ik mijn vetverbranding in 1 min.? Wat heeft dit met insuline & de taxicentrale te maken?
27 april 2021 

Hoe verbeter ik mijn vetverbranding in 1 min.? Wat heeft dit met insuline & de taxicentrale te maken?

Op deze pagina lees je meer over de werking van insuline, vergeleken met een taxicentrale. Ook ontdek je de effecten van beweging op de werking van de taxicentrale, hoe dit de vetverbranding stimuleert en hoe dit energiedips elimineert.

Wat is insuline?

Na ieder eetmoment (met koolhydraten) komt er glucose vrij in de bloedbaan. Vervolgens wordt insuline uitgescheiden door de alvleesklier om de cellen een signaaltje te geven dat ze de energie (glucose) uit het bloed mogen opslaan in de cellen, om de bloedsuiker op het juiste niveau te houden.

Normaal gesproken werkt dit als volgt; De taxichauffeur (GLUT-4) krijgt een telefoontje (insuline) om zich naar de buitenkant van de cel te verplaatsen. Vervolgens rijdt de taxi naar de buitenkant van de cel om daar de klant (glucose) op te halen. Daarna rijdt de taxi (GLUT-4), samen met haar klant (glucose) de cel in om daar te worden omgezet in vet of energie.1

Boost je vetverbranding: de magische effecten van beweging vóór de maaltijd

Maar op het moment dat je gaat bewegen voor de maaltijd, hebben de taxichauffeurs geen telefoontjes meer nodig om de klant naar een van de energiefabriekjes te vervoeren. Beweging zorgt er namelijk voor dat de taxichauffeurs zich al aan de buitenkant van de cel bevinden. Hierdoor heb je minder insuline nodig om de energie in de cel te krijgen, met tot gevolg dat je insulinegevoeliger bent. In andere woorden, je krijgt minder cravings naar zoete en zoute voedingsmiddelen gedurende de dag, hebt minder last van energiedips én verbrand gemakkelijker vet door te bewegen vóór de maaltijd.2

RESET-moment: Slechts 1 min. bewegen voor een hogere vetverbranding

Ik wil je daarom uitnodigen om elke dag minimaal 1 minuut voor minimaal één maaltijd gaan bewegen, bij voorkeur vóór het ontbijt. Zet bijvoorbeeld muziek aan na het opstaan en ga dansen, doe wat jumping jacks of leg de dag van tevoren je sportkleren klaar zodat je gelijk na het opstaan even 5 minuten een rondje rent. Zo boost je je vetverbranding, elimineer je energiedips en krijg je minder cravings gedurende de dag.

Literatuur

  1. Shaohui Huang, Michael P. Czech, The GLUT4 Glucose Transporter, Cell Metabolism, Volume 5, Issue 4, 2007, Pages 237-252, ISSN 1550-4131, https://doi.org/10.1016/j.cmet.2007.03.006.
  2. Messina, G., Palmieri, F., Monda, V., Messina, A., Dalia, C., Viggiano, A., Tafuri, D., Moscatelli, F., Valenzano, A., Cibelli, G., Chieffi, S., & Monda, M. (2015). Exercise Causes Muscle GLUT4 Translocation in an Insulin-Independent Manner. Biology and medicine, 2015, 1-4.
Over de schrijver
Mijn naam is Jeroen de Wit. Ik houd van de natuur en de natuur vormt een grote inspiratiebron voor mij. Sinds ik 4 jaar geleden geleden besefte dat dit leven een deadline heeft, ben ik op ontdekkingsreis gegaan. Een ontdekkingsreis met de vraag: 'Welke factoren leiden tot gezondheid & geluk?'. Er kwamen verschillende gezondheidsprofessionals op mijn pad en tegelijkertijd stond ik ervan versteld hoe weinig we weten als het gaat om onze lichaam en mind. Daarom besloot ik de opgedane kennis te bundelen tot de 5 elementen van RE-SET. En dit platform op te zetten om de opgedane kennis en wijsheden nog meer te verspreiden. Daarnaast organiseer ik retreats, seminars en ben ik momenteel een aantal online trainingen aan het ontwikkelen.
Reactie plaatsen