Moodboosters: Welke voeding zorgt ervoor dat ik blijer door deze winter ga?

Direct beter voelen
In deze blog ontdek je welk hormoon betrokken is bij het reguleren van je stemming, welke 5 voedingsmiddelen je stemming positief kunnen beïnvloeden en wat de #1 moodkiller is.

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Deze blog vormt een aanvulling op de vorige blog: Ook zo vermoeid in de winter? Voorkom een winterdip / depressie met deze 3 simpele stappen >>

Welk hormoon is betrokken bij het reguleren van mijn stemming?

De onderstaande 5 moodboosters hebben voornamelijk effect op het hormoon serotonine. Dit hormoon is betrokken bij de stemmingsregulatie. Hoe meer serotonine, hoe beter je je voelt. Als je last hebt van mood swings of depressiviteit kan het zijn dat je serotoninehormoon uit balans is.

1. Eet meer groente

Zo’n 95% (!) van de productie van het gelukshormoon (serotonine) vindt plaats in de darmen.1-2

Daarom is het aan te raden om goed voor je darmen te zorgen.

Door bijvoorbeeld 500g groente per dag te eten.

Hierdoor krijg je meer vezels binnen.

Met vezels voed je namelijk de beestjes in de darmen.

En als je goed voor de beestjes in de darmen zorgt, zorgen zij goed voor jou.

Met onder andere allerlei bouwstoffen voor je feel good hormonen, waaronder serotonine.

In deze blog lees je er uitgebreid meer over. >>>

2. Vitamine D

Vitamine D staat bekend als de zonlichtvitamine omdat je lichaam het aanmaakt met behulp van cholesterol en het absorberen van natuurlijk zonlicht. Je stemming kan al verbeteren met slechts 10 minuten blootstelling aan zonlicht (vooral in de zomer). Ook kan je vitamine D opnemen via voedsel. Denk hierbij aan vette wilde vis (te herkennen via msc keurmerk) die graten hebben, eieren, paddestoelen (vooral paddestoelen die zongedroogd zijn).

Ook kan je vitamine D suppleren. Klik hier voor een voedingssupplement dat alles-in-1 bevat, waardoor je in slechts 6 sec. per dag alles binnenkrijgt >>>

3. Omega 3-vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn in mijn ogen één van de belangrijkste vetzuren die er zijn, met name EPA en DHA (voornamelijk afkomstig uit zeevoedsel). Vooral met betrekking tot mentale gezondheid heeft het grote positieve effecten. Deze studie van de Universiteit van Pittsburgh liet zien dat mensen met hogere omega-3 waardes minder kans hadden op milde tot gematigde symptomen van depressie.

Omega 3 zit ook in dit eerdergenoemde alles-in-1 supplement >>>

4. Banaan met cashewnoten

Wanneer we kijken naar de productie van het serotoninehormoon, ziet dit er als volgt uit:

Serotonine productie. Geraadpleegd op: https://www.sohf.nl/blog/dopamine-serotonine

In de figuur hierboven kun je zien dat serotonine wordt gemaakt uit tryptofaan.

Op het moment dat we meer tryptofaanrijke voedingsmiddelen eten, kunnen we de productie van serotonine bevorderen.

Banaan in combinatie met cashewnoten vormt een ware tryptofaanbom, waardoor het je serotonineniveau doet stijgen en je je beter voelt.

Donkere chocolade

Jaja, chocolade. De meest lekkere medicatie om donkere tijden af en toe wat dragelijker te maken. Helaas is een rode Tony Chocolonely reep niet de beste manier om dit te doen, vanwege de grote hoeveelheid suikers (lees: de #1 moodkiller).

Kies daarom voor rauwe cacao nibs (lekker over je smoothiebowl) of pure chocola (minimaal 85% cacao).

Deelnemers van deze studie kregen dagelijks namelijk een puur chocolade drankje voor 1 maand en het bleek dat het de stemming significant verbeterde. De onderzoekers linkten dit aan de hoge hoeveelheden aan polyfenolen. Dit is een bepaald type anti-oxidant.

De #1 moodkiller

Wanneer je de ingrediënten gaat bekijken op verschillende voedingsmiddelen, zal het je waarschijnlijk opvallen dat het merendeel toegevoegde suikers bevat. Je kunt ze herkennen aan verschillende vormen van siroop of ingrediënten die eindigen op ‘-ose’. 

Suiker geeft je wellicht een sugarrush in het begin, maar dit onderzoek van UCLA suggereert dat te veel suiker in combinatie met te weinig omega 3 vetzuren de werking van je brein kunnen vertragen. Vooral als je nu in een dip zit, kan je voedingsmiddelen met suiker beter niet in je huis halen. De crash na een sugarrush kan je gemakkelijk erger laten voelen dan hoe je je ervoor voelde.

Ook kan je verslaafd raken aan suiker, in deze blog ontdek je daar meer over en ontdek je of het bij jou ook het geval is.

Kortom

Elimineer suiker en bewerkte producten zoveel mogelijk uit je voedingspatroon. Daarnaast kun je met donkere chocola, cashewnoten & banaan, vitamine D, groente en vette wilde vis op een verantwoorde manier je serotonineniveau laten stijgen.

Langdurig last van prikkelbare gevoelens, depressiviteit, mood swings en Brain fog? Lees dan ook eens deze blog om de oorzaak van de oorzaak aan te pakken.

Literatuur

  1. Guinane, C. M., & Cotter, P. D. (2013). Role of the gut microbiota in health and chronic gastrointestinal disease: understanding a hidden metabolic organ. Therapeutic advances in gastroenterology, 6(4), 295–308. https://doi.org/10.1177/1756283X13482996 
  2. Galland L. (2014). The gut microbiome and the brain. Journal of medicinal food, 17(12), 1261–1272. https://doi.org/10.1089/jmf.2014.7000

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontdek meer:

Het is lente: symboliek
Seizoenen

Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

virussen als ziekteverwekker?
Nieuwe Geneeskunde

Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

Kanker: de kernoorzaak
Nieuwe Geneeskunde

Een andere manier van kijken naar kanker

In 2020 stierven er 168.678 personen in Nederland (aldus volksgezondheid.info). Hiervan stierven 47.046 personen (28%) aan kanker en goedaardige tumoren en 36.579 personen (22%) aan hart- en vaatziekten. Het lijkt met de tijd alsmaar meer te worden en misschien ken je in je omgeving ook steeds meer mensen die kanker als diagnose krijgen. Hoe kan dit? En is kanker werkelijk iets dat tegen ons werkt, of is het juist iets dat voor ons werkt? In deze blog ontdek je een andere kijk op kanker en dan met name longkanker (10.070 sterfgevallen in 2020). Disclaimer: Dit is geen vervanging van medisch advies, maar bedoeld ter inspiratie om je een ander kijk te bieden op kanker in plaats van het mainstream medische narratief.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check