Een leptineresistentie. Hoe veroorzaakt dit het JOJO-effect bij afvallen tot onvruchtbaarheid?

Eindeloos jojoën
Een kapotte brandstofmeter in je lijf ( leptineresistentie ) vormt de basis voor het JOJO-effect bij afvallen en kan leiden tot onvruchtbaarheid bij vrouwen. In dit artikel ga ik daar dieper op in. Nog nooit van..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Een kapotte brandstofmeter in je lijf (leptineresistentie) vormt de basis voor het JOJO-effect bij afvallen en kan leiden tot onvruchtbaarheid bij vrouwen. In dit artikel ga ik daar dieper op in.

    Nog nooit van leptine gehoord? Lees hier meer over leptine >>>

    Onvruchtbaarheid

    Een kapotte brandstofmeter kan bij vrouwen leiden tot onvruchtbaarheid. Een zwangerschap vraagt namelijk veel energie. Pas als er voldoende energie in het lichaam aanwezig is, geeft het brein toestemming om jezelf voor te planten. Op het moment dat de brandstofmeter kapot is weet het brein niet of er voldoende energie in het lichaam aanwezig is, wat leidt tot onvruchtbaarheid. Dit is ook de reden waarom anorexia vaak gepaard gaat met onvruchtbaarheid omdat er simpelweg geen genoeg energie beschikbaar is om een kind te verwekken. Het brein weet dit vanwege de lage niveaus aan leptine, waardoor de brandstofmeter in het rood uitslaat en je geen toestemming krijgt van het brein om voort te planten.

    Kortom, afvallen is niet zo simpel als minder calorieën erin (minder eten) en meer calorieën eruit (meer bewegen). Het gaat juist om het oplossen van de ontsteking die uiteindelijk de kapotte brandstofmeter veroorzaakt. Op het moment dat je je brandstofmeter niet hersteld door de ontsteking niet op te lossen, is het bijna onmogelijk om je hongergevoel te weerstaan en blijf je het idee hebben dat je aan het verhongeren bent.1-8

    Jojo-effect

    Dit is ook de reden waarom veel mensen het jojo-effect ervaren als ze willen afvallen. Op het moment dat je gaat diëten verkleinen de vetcellen en dalen de leptine levels. Maar tegelijkertijd wordt je brandstofmeter niet gefixt. Wanneer het leptine niveau daalt, krijg je meer zin om te eten, minder motivatie om te gaan bewegen en gaat je calorieverbruik in rust omlaag. Je brein denkt daarna dat je aan het verhongeren bent en start verschillende mechanismes om het verloren lichaamsvet weer terug te winnen. Daarom is het belangrijk om de brandstofmeter te repareren door onder andere minder acellulaire koolhydraten te eten en de ontstekingen in het lichaam op te lossen. Dit kun je doen door de vijf elementen van RESET toe te passen in je leven; ontspan & verbind meer, zorg beter voor het microbioom – hierover lees je later meer – beter te slapen en regelmatig te gaan bewegen.9-12

    Literatuur

      1. Schwartz MW, Woods SC, Porte D Jr, Seeley RJ, Baskin DG. Central nervous system control of food intake. Nature. 2000;404(6778):661-671. doi:10.1038/35007534
      2. Considine RV, Sinha MK, Heiman ML, et al. Serum immunoreactive-leptin concentrations in normal-weight and obese humans. N Engl J Med. 1996;334(5):292-295. doi:10.1056/NEJM199602013340503
      3. Myers, M. G., Jr, Heymsfield, S. B., Haft, C., Kahn, B. B., Laughlin, M., Leibel, R. L., Tschöp, M. H., & Yanovski, J. A. (2012). Challenges and opportunities of defining clinical leptin resistance. Cell metabolism, 15(2), 150–156. https://doi.org/10.1016/j.cmet.2012.01.002
      4. Jung CH, Kim MS. Molecular mechanisms of central leptin resistance in obesity. Arch Pharm Res. 2013;36(2):201-207. doi:10.1007/s12272-013-0020-y
      5. Mantzoros CS. The role of leptin in human obesity and disease: a review of current evidence. Ann Intern Med. 1999;130(8):671-680. doi:10.7326/0003-4819-130-8-199904200-00014
      6. Frühbeck G, Jebb SA, Prentice AM. Leptin: physiology and pathophysiology. Clin Physiol. 1998;18(5):399-419. doi:10.1046/j.1365-2281.1998.00129.x
      7. Gautron, L., & Elmquist, J. K. (2011). Sixteen years and counting: an update on leptin in energy balance. The Journal of clinical investigation, 121(6), 2087–2093. https://doi.org/10.1172/JCI45888
      8. Lustig RH. Childhood obesity: behavioral aberration or biochemical drive? Reinterpreting the First Law of Thermodynamics. Nat Clin Pract Endocrinol Metab. 2006;2(8):447-458. doi:10.1038/ncpendmet0220
      9. Wing RR, Sinha MK, Considine RV, Lang W, Caro JF. Relationship between weight loss maintenance and changes in serum leptin levels. Horm Metab Res. 1996;28(12):698-703. doi:10.1055/s-2007-979881
      10. Hinkle W, Cordell M, Leibel R, Rosenbaum M, Hirsch J. Effects of reduced weight maintenance and leptin repletion on functional connectivity of the hypothalamus in obese humans. PLoS One. 2013;8(3):e59114. doi:10.1371/journal.pone.0059114
      11. Keim NL, Stern JS, Havel PJ. Relation between circulating leptin concentrations and appetite during a prolonged, moderate energy deficit in women. Am J Clin Nutr. 1998;68(4):794-801. doi:10.1093/ajcn/68.4.794
      12. Ahima R. S. (2008). Revisiting leptin’s role in obesity and weight loss. The Journal of clinical investigation, 118(7), 2380–2383. https://doi.org/10.1172/JCI36284
    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .