Het Kaizen effect: Hoe je met weinig moeite je leven met 37 keer verbetert

Kaizen effect persoonlijke ontwikkeling
Veel mensen vinden het lastig om hun gewoontes te veranderen. Het punt is dat ze te veel gefocust zijn op de doelen, maar te weinig op het systeem zelf. Het systeem waarmee ze de doelen gaan bereiken. Hieronder lees..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Veel mensen vinden het lastig om hun gewoontes te veranderen. Het punt is dat ze te veel gefocust zijn op de doelen, maar te weinig op het systeem zelf. Het systeem waarmee ze de doelen gaan bereiken. Hieronder lees je hoe je een systeem kunt gaan bouwen, die je helpt om daadwerkelijk je doelen te behalen. Zonder dat het saai wordt en je er juist nu al van kunt gaan genieten.

    Liever een video bekijken waarin ik alles helder uitleg?

    Klik hier om de video te bekijken >>>

    Funfact: Gewoontes zijn een verzameling van handelingen die veelal onbewust worden uitgevoerd. Denk hierbij aan een automatisme om op een bepaalde manier je veters vast te strikken, tot het begroeten van mensen.

    Het magische effect van 1%

    Alles in de natuur groeit of het sterft af. De natuur is continu in beweging en de enige constante is verandering. Zo is het ook met onszelf.

    Op het moment dat we iedere dag iets doen wat bijdraagt aan wie we willen zijn, groeien we.

    Als we iets doen wat niet in één lijn staat met wie we willen zijn, krimpen we.

    Ook al is de actie die je verricht heel klein, het is bepalend voor de snelheid waarmee je groeit.

    De meeste mensen onderschatten de waarde van het continu doorvoeren van kleine verbeteringen, vooral op de lange termijn.

    En focussen juist op het in één keer willen omgooien van hun complete leefstijl, in plaats van elke dag iets kleins.

    Natuurlijk is het goed om in één keer volledig te stoppen met alles wat je van energie berooft, zoals nicotine, suiker of alcohol. Maar het opbouwen van nieuwe gewoontes die je energie geven werkt het beste als je continu kleine verbeteringen doorvoert.

    It’s not what you know, it’s what you do consistently.

    – Tony Tobbins –

    Samengestelde rente

    Vergelijk het met je investeringen. Op het moment dat je investeringen iedere dag met 1% groeien, groeit je vermogen dat jaar met zevendertig (!) keer. Dat komt door het effect van samengestelde rente. Rente over de rente. Wanneer je dit tot jezelf betrekt zorgt een dagelijkse groei van 1% dat je zevendertig keer beter bent aan het einde van het jaar, ten opzichte van het begin van dat jaar. Omgekeerd werkt het ook, wanneer je dagelijks 1% achteruitgaat, ben je aan het einde van het jaar weer terug bij af. Met andere woorden, kleine overwinningen of tegenslagen stapelen zich op tot iets veel groters.(1,01^365=37,78)

    Funfact: Het 1%-effect wordt ook wel het Kaizen effect genoemd. Kaizen is Japans voor continu verbetering en wordt veel toegepast in verschillende bedrijven, waaronder Toyota. Zo voeren zij continu kleine verbeteringen door in het optimaliseren van het productieproces voor het maken van betere auto’s. Tegelijkertijd maken ze minder fouten en dalen de onderhoudskosten.

    De kracht van goede gewoontes

    Net zoals je investeringen exponentieel toenemen na verloop van tijd, hebben je gewoontes hetzelfde effect. Van dag tot dag merk je weinig verschil, maar het effect is na enkele maanden tot jaren enorm groot. Pas op het moment dat je terugkijkt, zie je de waarde in van een bepaalde gewoonte.

    • Voorbeeld: Misschien heb je de afgelopen jaren minder bewust nagedacht over je gezondheid en groeide je gewicht met 1% per jaar. Op de korte termijn heeft dit weinig effect op je gezondheid, totdat je 1% per jaar gaat doorberekenen over de periode van ruim tien jaar. Ineens ben je 20 kg te zwaar. Je gezondheid nu is immers het resultaat van de gewoontes die je in het verleden hebt gehad, of je hier nu onbewust of bewust van was.

    Het is moeilijk om te beseffen hoe waardevol dit voor je kan zijn. Vaak beseffen we de effecten van een lineaire lijn, maar niet de effecten van samengestelde rente en dus een exponentiële lijn zoals je kunt zien in onderstaande figuur.

    Verleg de focus

    Met ons brein focussen we ons van nature op dat wat het ons op de korte termijn oplevert. Hierdoor is het makkelijk om te stoppen met bepaalde gewoontes als je geen direct verschil merkt in je dag. Enkele voorbeelden staan hieronder beschreven.

    • Wanneer je nu buikspieroefeningen doet, heb je niet ineens een sixpack.
    • Wanneer je nu oervoeding gaat eten, zijn niet ineens al je darmklachten weg.
    • Wanneer je nu gaat mediteren, ben je niet ineens verlicht.

    Goede voornemens…

    Vaak passen we een aantal nieuwe gewoontes toe, met de illusie dat het ons leven ineens zal veranderen. Helaas blijven de resultaten uit en vallen we hierdoor vaak terug in oude patronen. Omgekeerd werkt het net zo met onbehulpzame gewoontes. Het is makkelijk om gewoontes te negeren die dagelijks voor 1% afname in je energieniveau zorgen.

    • Wanneer je vandaag ongezond eet, zal je dat nauwelijks terugzien op de weegschaal.
    • Wanneer je vandaag de cardio vergeet, heb je niet ineens een slechte conditie.
    • Wanneer je vandaag vergeet te mediteren, heb je niet ineens onrust in je hoofd.

    ‘Ach, dat pakken we morgen wel weer op.’ Denk je dan. Maar als je dit elke dag blijft herhalen en je koers dagelijks met 1% verslechtert, stapelen deze misstappen zich op. En uiteindelijk zorgt dit voor problemen.

    • Wanneer je ongezond blijft eten, heb je straks te kampen met overgewicht.
    • Wanneer je de cardio blijft overslaan, heb je straks een slechte conditie.
    • Wanneer je de meditatie blijft overslaan, heb je straks onrust in je hoofd.

    Benjamin Franklin vat dit mooi samen in de volgende zin: ‘Little strokes fell great oaks.’

    Kortom

    Pak die 1%.

    Elke dag weer.

    En nu?

    Ik wil je uitnodigen bij jezelf na te gaan wat je nu kunt doen om vandaag je leven met 1% te verbeteren. Maak het zo klein mogelijk en schrijf het op.

    Download vervolgens via deze link het stappenplan als je klaar bent voor een leven met meer rust, energie en voldoening, zonder dat je continu terugvalt in oude patronen.

    Klik hier om de volgende stap te zetten >>>

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .