Hoe kan ik mijn eiwitinname berekenen? Overzicht met eiwitrijke plantaardige- en dierlijke voeding

eiwitinname berekenen
Op deze pagina vind je de hoeveelheid eiwitten in verschillende plantaardige eiwitbronnen en dierlijke eiwitbronnen. Hierin zijn alleen de voedingsmiddelen opgenomen die voldoen aan de richtlijnen van het oerdieet.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Eiwitten, de belangrijkste bouwstof

    Niet voor niets is proteïne afgeleid van het Griekse woord ‘protos’, wat eerste en belangrijkste betekent. Wanneer je eiwitrijk voedsel eet, raak je sneller verzadigd. Dit komt onder andere door ghreline, een hormoon dat naast leptine betrokken is bij het verzadigingsgevoel. Eiwitten zijn belangrijk voor onze spieren en weefsels. Zo bevorderen ze de spiergroei en voorkomen ze dat je spieren verliest als je aan het afvallen bent. Ook ondersteunen eiwitten het herstel na beschadiging van weefsels bij een ongeluk of blessure.

    Een ketting van aminozuren

    Eiwitten zijn opgebouwd uit kleinere moleculen, ook wel aminozuren genoemd. Aminozuren zijn als kralen van een ketting met elkaar verbonden en vormen samen een eiwit. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken, terwijl je andere aminozuren binnen moet krijgen via je voeding. Deze aminozuren worden ook wel essentiële aminozuren genoemd. Over het algemeen bevatten dierlijke eiwitten alle essentiële aminozuren in de juis- te verhouding om er optimaal gebruik van te maken. Dierlijke eiwitten lijken qua structuur namelijk meer op menselijke eiwitten. Wanneer je dagelijks dierlijke producten eet zoals gevogelte, vlees, vis en eieren, krijg je waarschijnlijk al voldoende eiwitten binnen. Helaas krijgen de meeste mensen amper 15-16% van hun dagelijkse calorische inname binnen aan eiwitten. Dit is genoeg om een tekort te voorkomen, maar het is zeker niet optimaal.

    Overzicht plantaardige eiwitbronnen

    Waar zitten de eiwitten voornamelijk in?

    Overzicht dierlijke eiwitbronnen

     

    Overige eiwitbronnen

    Benieuwd naar het eiwitgehalte in andere voedingsmiddelen?

    Klik hier voor een overzicht aan aantal g eiwitten per voedingsmiddel >>>

    Eiwitpoeders

    Fanatiek sporter? Verschillende eiwitpoeders kunnen je helpen om gemakkelijker de aanbevolen hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen.

    Klik hier voor meer informatie over eiwitpoeders >>>

    Eiwitinname berekenen

    In de figuur hieronder zie je een overzicht om aan de hand van je sportfrequentie de aanbe- volen hoeveelheid eiwitten te berekenen. Hierin wordt uitgegaan van een persoon die niet vegetarisch of veganistisch is. Omdat je eiwitten nauwelijks kunt opslaan in het lichaam is het belangrijk om dagelijks eiwitten te eten.

    Eiwitbehoefte per sportfrequentie (uit RESET! Energiek leven. Zonder gedoe)
    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .