Perifere klokken (orgaanklokken): waarom een verstoring hiervan kan leiden tot ’s nachts wakker worden

verstoring orgaanklokken
Naast de centrale klok in de hersenen (de suprachiasmatische nucleus ook wel de SCN genoemd), bevinden zich in het lichaam perifere klokken. Deze perifere klokken bevinden zich in vrijwel alle organen zoals hart, lever en nieren.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat zijn perifere klokken?

    De verschillende organen zijn op bepaalde momenten actief. Wanneer het orgaan actief is, is het bezig met een grote schoonmaak. Op dit moment vraagt het orgaan erg veel energie om zichzelf te reguleren. Vervolgens keert het orgaan weer terug in homeostase (natuurlijk evenwicht, in balans) en is het orgaan klaar voor een nieuwe dag.1

    Slaap is nodig voor een reboot van je lijf

    Volgens de Chinese geneeskunde is de lever bijvoorbeeld tussen 1 en 3 uur ’s nachts erg actief. En de galblaas tussen 23 uur ’s avonds en 1 uur ’s nachts. In andere woorden, tussen 23 uur ’s avonds en 3 uur ’s nachts is je lichaam actief de boel aan het schoonmaken.

    Als we niet in staat zijn om een goede slaap te krijgen zijn we hierdoor niet in staat om alle gifstoffen die gedurende de dag zijn opgehoopt af te voeren.

    Orgaanklok, Chinese geneeskunde. Geraadpleegd van: https://www.nirvananaturopathics.com/blog/traditional-chinese-organ-body-clock

    ’s nachts wakker worden door een overbelaste lever

    Daarnaast wil je lichaam je iets vertellen als je tussen 1 en 3 uur ’s nachts wakker wordt. Dat kan een teken zijn dat je lever overbelast is. Je lever is te veel aan het ontsteken wat vervolgens een stressreactie veroorzaakt, waardoor je wakker wordt. Dit kan komen door het te eten van te veel geraffineerde koolhydraten tot het drinken van te veel alcohol.

    Perifere klokken optimaliseren

    De werking van de perifere klokken kun je optimaliseren door de timing van het sporten tot het eten van je maaltijden. Op het moment dat je laat op de avond gaat eten of sporten (tot twee uur voor het slapengaan) breng je de perifere klok uit balans. En dit verstoort op zijn beurt de centrale klok in de SCN. Daarom is het belangrijk om niet alleen te kijken naar wat je eet en hoe je eet, maar ook wanneer je eet.

    Kortom

    Naast je interne klok heb je ook verschillende perifere klokken in het lichaam. Door de timing van het sporten en het eten te optimaliseren stimuleer je een goede werking van de perifere klokken.

    En nu?

    Eet niets meer twee uur voor het slapengaan en vermijd sporten onder hoge intensiteit twee uur voor het slapengaan.

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .