Perifere klokken (orgaanklokken): waarom een verstoring hiervan kan leiden tot ’s nachts wakker worden

verstoring orgaanklokken
Naast de centrale klok in de hersenen (de suprachiasmatische nucleus ook wel de SCN genoemd), bevinden zich in het lichaam perifere klokken. Deze perifere klokken bevinden zich in vrijwel alle organen zoals hart, lever en nieren.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat zijn perifere klokken?

    De verschillende organen zijn op bepaalde momenten actief. Wanneer het orgaan actief is, is het bezig met een grote schoonmaak. Op dit moment vraagt het orgaan erg veel energie om zichzelf te reguleren. Vervolgens keert het orgaan weer terug in homeostase (natuurlijk evenwicht, in balans) en is het orgaan klaar voor een nieuwe dag.1

    Slaap is nodig voor een reboot van je lijf

    Volgens de Chinese geneeskunde is de lever bijvoorbeeld tussen 1 en 3 uur ’s nachts erg actief. En de galblaas tussen 23 uur ’s avonds en 1 uur ’s nachts. In andere woorden, tussen 23 uur ’s avonds en 3 uur ’s nachts is je lichaam actief de boel aan het schoonmaken.

    Als we niet in staat zijn om een goede slaap te krijgen zijn we hierdoor niet in staat om alle gifstoffen die gedurende de dag zijn opgehoopt af te voeren.

    Orgaanklok, Chinese geneeskunde. Geraadpleegd van: https://www.nirvananaturopathics.com/blog/traditional-chinese-organ-body-clock

    ’s nachts wakker worden door een overbelaste lever

    Daarnaast wil je lichaam je iets vertellen als je tussen 1 en 3 uur ’s nachts wakker wordt. Dat kan een teken zijn dat je lever overbelast is. Je lever is te veel aan het ontsteken wat vervolgens een stressreactie veroorzaakt, waardoor je wakker wordt. Dit kan komen door het te eten van te veel geraffineerde koolhydraten tot het drinken van te veel alcohol.

    Perifere klokken optimaliseren

    De werking van de perifere klokken kun je optimaliseren door de timing van het sporten tot het eten van je maaltijden. Op het moment dat je laat op de avond gaat eten of sporten (tot twee uur voor het slapengaan) breng je de perifere klok uit balans. En dit verstoort op zijn beurt de centrale klok in de SCN. Daarom is het belangrijk om niet alleen te kijken naar wat je eet en hoe je eet, maar ook wanneer je eet.

    Kortom

    Naast je interne klok heb je ook verschillende perifere klokken in het lichaam. Door de timing van het sporten en het eten te optimaliseren stimuleer je een goede werking van de perifere klokken.

    En nu?

    Eet niets meer twee uur voor het slapengaan en vermijd sporten onder hoge intensiteit twee uur voor het slapengaan.

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Ontdek meer:

    mer beheersing
    Opgeloste casussen

    CASE: Van onbeheerst, obsessief & extreem naar beheerste kracht

    Afgelopen week faciliteerde ik voor Peter een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Peter). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van onbeheerst, extreem, impulsief, obsessief en niet aan te sturen gedrag naar meer beheerste kracht en verbinding met het hart te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben.

    Opgeloste casussen

    CASE: Van onrust & mist in je hoofd naar helderheid, overzicht & innerlijke rust

    Afgelopen week faciliteerde ik voor advocaat Jan een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Jan). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van drukke dagen, onrust en mist in zijn hoofd naar meer innerlijke rust, helderheid & overzicht te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Niet gecategoriseerd

    CASE: Vroeg & opgejaagd wakker worden

    Een paar maanden geleden faciliteerde ik voor Bert een 48-uurse 1-op-1 RESET in de natuur (vanwege privacy redenen noem ik hem nu even Bert). In deze blog ontdek je de casus die hierbij met name naar voren kwam. In een notendop ging het erom om niet langer vroeg wakker te worden met een hoge hartslag en een opgejaagd gevoel. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .