Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

Gezond eten is goedkoop
Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling ;) overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Je hebt niet door hoe weinig je nu aan eten besteedt

    Wanneer we kijken naar het bestedingspatroon van Nederlanders in de afgelopen 100 jaar, blijkt dat we percentueel gezien alleen maar minder zijn gaan uitgeven aan voeding. Zo ging in 1910 ongeveer de helft (48%) van het inkomen van Nederlanders naar voeding. Ruim 50 jaar later in 1969 daalde dit tot een kwart van het inkomen. In de jaren 70 ging dit nog verder omlaag, enerzijds door de hogere inkomens en anderzijds door de lagere voedselprijzen vanwege een efficiëntere landbouw en de opkomst van supermarkten. 

    Nu zitten Nederlanders rond de 12% van hun inkomen wat ze uitgeven aan voeding. Wanneer je beseft wat voor rol voeding speelt in je leven, qua energieniveau, gemoedstoestand en slaap, is dit relatief weinig wat je investeert in je gezondheid.

    Hoe weinig % je aan voeding besteedt

     

    De uitgaven aan voeding zijn de afgelopen 100 jaar alleen maar gedaald..

    Het is niet duurder, het zijn je impulsaankopen

    Is gezonde voeding echt zo duur? Of ligt het aan iets anders dat je veel besteedt aan voeding? Wanneer je kijkt naar 1 ons biologisch volledig gras gevoerd rundvlees, broccoli, wortelen, appels en bloemkool is dit (veel) goedkoper dan 1 ons van populaire voedingsmiddelen, zoals Tony Chocolonely chocola, je grande frappucino bij de Starbucks, New York Pizza op een eenzame vrijdagavond of je fancy Dunkin’ Donut. Het is dus niet bepaald duur, maar het zijn je impulsaankopen die uitgaven aan voeding verhogen.

    Gezond eten is goedkoop

     

    Gezond eten is niet duur, het zijn je impulsaankopen

    Niet gek dat deze voedingsmiddelen zo verleidelijk zijn. Ze stimuleren je brein met de ultieme smaakcombinatie tussen vet, zoet & zout namelijk op een supranormale manier. In de oertijd waren deze smaken schaars en tegelijkertijd zitten ze vol met energie wat de kans op overleven vergrootte in een omgeving waarin er niet altijd te eten was. 

    Het gevolg is dat je overspoeld wordt met allerlei feel good stofjes, zoals dopamine en exorfinen. Je brein beloont je voor de inname van deze energiebommetjes, om dit gedrag in de toekomst te herhalen. Extreem logisch om in een natuurlijke omgeving je kans op overleven te vergroten. Als we in de jungle rondliepen was het beter om te kiezen voor een pot met honing dan een wortel, we wisten immers niet of er morgen wel te eten was. In de moderne wereld leidt dit tot overeten en de voedingsindustrie weet dit maar al te goed. Dit maakt deze voedingsmiddelen extreem verslavend.

    TIP: Ga alleen op volle maag naar de supermarkt, maak een weekmenu en leer KOKEN (klik hier voor inspiratie onderaan de pagina), doe 1 keer per week alle grote aankopen, verwijder de thuisbezorgd apps van je telefoon en zorg op een constructieve manier dat je weer rust in je kop krijgt, het lege gevoel niet met fastfood opvult in je lijf maar met deze 5 stappen.

    Je krijgt zelfs meer (voedings)waarde voor je geld

    Wanneer je de prijs vergelijkt per gram eiwit, of per micronutriënt, zie je zelfs dat je een nog betere waarde krijgt voor je geld. Kijk maar eens naar onderstaande infographic:

    Er zijn altijd manieren om onbewerkte voedingsmiddelen, zoals groente, fruit, noten & zaden, vlees, wilde vis, eieren & gevogelte goedkoper te maken.

    Dit kun je o.a. doen door meer gehakt of orgaanvlees te eten, welke ook nog eens hoger scoren in voedingswaarde vergeleken met spiervlees (biefstuk). Of ga eens naar de plaatselijke biologische markt om producten direct van de boer te kopen en zo de lokale economie te stimuleren.

    Maak van je gezondheid weer een prioriteit

    Gemiddeld besteedden huishoudens (gemiddeld huishouden van 2,13 personen) 35,3 duizend euro in 2020 (2940 euro op maandbasis), wat neerkomt op 75% van het totale inkomen.

    Daarvan besteedden ze 12,6% aan voeding (370,44 euro per maand)

    En 4,7% horeca (138,18 euro per maand) en 1.800 (!) euro per jaar (150 euro per maand) aan genotsmiddelen (zoetwaren, drank & tabak). 

    Zoals je kunt zien maakt de gemiddelde Nederlander van gezondheid niet hun prioriteit. Wijk daarom af, kijk kritisch naar waar je je geld aan uitgeeft en schakel hulp in bij verslavingen. De keuze is aan jou.

    Kies je liever voor status en rijd je in een dikke, zware wagen, terwijl je lijf ook steeds dikker en zwaarder wordt. Of kies je voor een wat lichtere wagen, voor minder vaste lasten per maand zodat je meer geld overhoudt voor heerlijk biologische groentes & fruit, wilde vis van de kleinschalige visser en gras gevoerd vlees?

    Tip: Breng je vaste lasten van afgelopen maand in beeld en categoriseer deze, zoals in de grafiek hieronder. Zo ontdek je vanzelf waar je de prioriteit hebt liggen. Vervolgens kan je kijken waar je wat kunt afsnoepen, zodat je wat gezondheid bij kunt snoepen. Zorg daarnaast voor meer cashflow.

     

    Maak van gezond leven weer een prioriteit 😉

    Ont-wikkel je innerlijke kookprins(es)

    Maak van eten weer een heilig moment. Neem de tijd om je voeding te bereiden, al is het maar 10 minuten. Stel je eet 2x per dag, dan kost het bereiden van eten je slechts 20 minuten per dag. Dit magazine helpt je verder op weg om je innerlijke kookprins(es) verder te ont-wikkelen en biedt recepten die in een handomdraai op tafel staan.

    Kortom

    We zijn sinds 1900 minder gaan besteden aan onze voeding dan ooit en verwend met de lage prijzen in de supermarkt. Een groot gedeelte van de gemaakte kosten aan voeding gaat op aan onweerstaanbare voedingsmiddelen, oftewel impulsaankopen. Dit verhoogt je uitgaven aan voeding sterk. Ga daarom alleen op volle maag naar de supermarkt, om dit te voorkomen. Of ga helemaal niet meer naar de supermarkt en alleen nog naar de lokale markt, groenteboer, slager, vishandel, notenbar en poelier. Zo hoef je de verleidingen in de supermarkt ook niet meer te weerstaan 😉

    Wanneer je kijkt naar de voedingswaarde, krijg je zelfs nog meer waar voor je geld voor een ons gehakt dan een broodje. Naast dat dit broodje nog veel meer antinutriënten bevat wat de opname van voedingsstoffen sterk vermindert en de kans op chronische ziektes verhoogt.

    Stop met smoesjes. Zoals: ‘Gezond eten is zo duurrrr….’, ‘Als ik meer verdien, dan ga ik meer aan m’n gezondheid besteden.’ ‘Ik kan niet koken.’ Begin vandaag met gezonder eten. Pak je ballen bij elkaar en kies voor gezondheid.

    Maak van je gezondheid weer je prioriteit, door kritisch naar je uitgaven te kijken, te minimaliseren waar mogelijk en je cashflow te verhogen en je innerlijke kookprins(es) weer naar buiten te laten komen.

    Literatuur

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .