3 ademhalingsoefeningen voor een betere slaap, focus en rust in je hoofd

Betere slaap, focus en meer rust
Met je ademhaling beïnvloed je direct de stand van je zenuwstelsel. Je zenuwstelsel reguleert allerlei verschillende processen in het lichaam, waaronder de stressreactie. Met de ademhaling heb je daarom de sleutel in handen om je eigen stress te managen. Natuurlijk is de beste tip om zoveel mogelijk te doen waarvan je energie krijgt en zoveel mogelijk te schrappen dat wat energie kost en stress oplevert, maar voor de andere stress situaties werkt de ademhaling als een bijzonder krachtige tool. Daarom geef ik je in dit artikel drie verschillende ademhalingsoefeningen.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    1. Box breathing

    De allereerste ademhalingstechniek wordt gebruikt door de US Navy Seals om het lijf tot rust te brengen als ze fysiek actief zijn geweest op het slagveld en vervolgens ergens komen te liggen waar ze evengoed alert moeten blijven. Je kunt dus stellen dat deze ademhalingstechniek je veel focus oplevert en rust in je hoofd.

    Via deze link kom je bij de geleide ademhalingsoefening uit.

    2. Slaappil

    Op het moment dat je naar bed gaat, maar je merkt dat je in je hoofd nog teveel aan het piekeren bent, kan een ademhalingsoefening ook erg nuttig zijn. Deze onderstaande ademhalingstechniek is ontwikkeld door dr. Weil en zorgt ervoor dat je nog meer in de ruststand terechtkomt en gaat als volgt:

    1. Adem 4 tellen in door de neus
    2. Houd 7 tellen vast
    3. Adem 8 tellen uit door getuite lippen (alsof je door een rietje blaast)

    Het kan zijn dat een pauze van 7 seconden te lang voor je duurt, mocht dit zo zijn verkort dit dan stap 1, 2 en 3 tot de helft van het aantal seconden wat hierboven beschreven staat. zo behoud je nog steeds het zelfde effect. Het gaat uiteindelijk om de verhouding. Je kunt het daarentegen ook verlengen tot 8 seconden in, 14 seconden vast en 16 seconden uit. Experimenteer ermee en kijk wat je comfortabel vind.

    3. Kickstart je dag

    Deze Bhastrika ademhalingsoefening wordt ook wel yogi koffie genoemd. De ademhalingsoefening is ideaal om je dag meet te kickstarten en gaat als volgt:

    1. strek je armen en handen uit de lucht in, terwijl je tegelijkertijd inademt door de neus
    2. Trek je armen tot langs de schouders omlaag, terwijl je tegelijkertijd uitademt door de mond
    3. Herhaal deze cyclus voor 20-25x achter elkaar, pauzeer even en herhaal een tot twee keer extra.

    Het kan zijn dat je je licht in je hoofd voelt, of dat ledematen gaan tintelen. Dit is compleet normaal en onderdeel van de oefening. Het betekent dat je cellen zich opladen met zuurstof, zodat jij de dag kunt kickstarten!

    TIP: Voor alle ademhalingsoefeningen geldt: hoe vaker je het doet, hoe sneller je het verschil zult voelen. Daarom nodig ik je uit om dagelijks een van bovenstaande oefeningen te doen, zodat je je systeem steeds beter kunt reguleren.

    Meer weten?

    Download hier gratis het hoofdstuk Relax uit mijn onlangs uitgegeven boek RESET!

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .