Drie ademhalingsoefeningen voor een betere slaap, focus en rust in je hoofd

Met je ademhaling beïnvloed je direct de stand van je zenuwstelsel. Je zenuwstelsel reguleert allerlei verschillende processen in het lichaam, waaronder de stressreactie. Met de ademhaling heb je daarom de sleutel in..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Met je ademhaling beïnvloed je direct de stand van je zenuwstelsel. Je zenuwstelsel reguleert allerlei verschillende processen in het lichaam, waaronder de stressreactie. Met de ademhaling heb je daarom de sleutel in handen om je eigen stress te managen. Natuurlijk is de beste tip om zoveel mogelijk te doen waarvan je energie krijgt en zoveel mogelijk te schrappen dat wat energie kost en stress oplevert, maar voor de andere stress situaties werkt de ademhaling als een bijzonder krachtige tool. Daarom geef ik je in dit artikel drie verschillende ademhalingsoefeningen.

Box breathing

Deze ademhalingstechniek wordt gebruikt door de US Navy Seals om het lijf tot rust te brengen als ze fysiek actief zijn geweest op het slagveld en vervolgens ergens komen te liggen waar ze evengoed alert moeten blijven. Je kunt dus stellen dat deze ademhalingstechniek je veel focus oplevert en rust in je hoofd.

Via deze link kom je bij de geleide ademhalingsoefening uit.

Slaappil

Op het moment dat je naar bed gaat, maar je merkt dat je in je hoofd nog teveel aan het piekeren bent, kan een ademhalingsoefening ook erg nuttig zijn. Deze onderstaande ademhalingstechniek is ontwikkeld door dr. Weil en zorgt ervoor dat je nog meer in de ruststand terechtkomt en gaat als volgt:

  1. Adem 4 tellen in door de neus
  2. Houd 7 tellen vast
  3. Adem 8 tellen uit door getuite lippen (alsof je door een rietje blaast)

Het kan zijn dat een pauze van 7 seconden te lang voor je duurt, mocht dit zo zijn verkort dit dan stap 1, 2 en 3 tot de helft van het aantal seconden wat hierboven beschreven staat. zo behoud je nog steeds het zelfde effect. Het gaat uiteindelijk om de verhouding. Je kunt het daarentegen ook verlengen tot 8 seconden in, 14 seconden vast en 16 seconden uit. Experimenteer ermee en kijk wat je comfortabel vind.

Kickstart je dag

Deze Bhastrika ademhalingsoefening wordt ook wel yogi koffie genoemd. De ademhalingsoefening is ideaal om je dag meet te kickstarten en gaat als volgt:

  1. strek je armen en handen uit de lucht in, terwijl je tegelijkertijd inademt door de neus
  2. Trek je armen tot langs de schouders omlaag, terwijl je tegelijkertijd uitademt door de mond
  3. Herhaal deze cyclus voor 20-25x achter elkaar, pauzeer even en herhaal een tot twee keer extra.

Het kan zijn dat je je licht in je hoofd voelt, of dat ledematen gaan tintelen. Dit is compleet normaal en onderdeel van de oefening. Het betekent dat je cellen zich opladen met zuurstof, zodat jij de dag kunt kickstarten!

TIP: Voor alle ademhalingsoefeningen geldt: hoe vaker je het doet, hoe sneller je het verschil zult voelen. Daarom nodig ik je uit om dagelijks een van bovenstaande oefeningen te doen, zodat je je systeem steeds beter kunt reguleren.

Meer weten?

Wil je deze ademhalingsoefeningen op de mail toegestuurd krijgen? En wil je ook gelijk een stappenplan om op alle vlakken jouw leefstijl te verbeteren voor 10x meer energie? Download dan via deze link het stappenplan.

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

Ontdek je missie
Het geheime element van RESET

Wat is mijn missie in dit leven? Krijg meer helderheid over je missie met 5 vragen

Je kunt nog zoveel veerkracht ontwikkelen, maar je kunt niet met verandering omgaan als er geen onveranderlijke kern in je zit. De sleutel tot het vermogen om te veranderen is een onveranderlijk besef van wie je bent, waar je voor staat en wat je waardeert. Een missie helpt je om met de veranderingen mee te stromen. Het voorkomt dat je in deze alsmaar sneller veranderende wereld in een burn-out belandt. Veel zogenaamde mentale en emotionele ziekten zijn in feite symptomen van een onderliggend gevoel van zinloosheid of leegte. Logotherapie elimineert die leegte door je te helpen je unieke betekenis en je levensmissie te ontdekken. Hoe je dit kunt doen, ontdek je in deze blog

Het geheime element van RESET

Het hart: de sleutel tot onze grootste superkrachten (2/3)

Op het moment dat we leren hoe we hart en brein kunnen laten samenwerken, krijgen we de sleutel in handen om onze grootste superkrachten aan te spreken! Wat ik daarmee precies bedoel, ontdek je in deze blog.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check