Neu5Gc: Het stofje dat je in een koe of een varken verandert op suikermolecuulniveau

Neu5Gc
Sinds de agrarische revolutie is de mens veel meer rood vlees (vlees van zoogdieren) en zuivelproducten gaan eten. Maar dit is mede door Neu5Gc geen optimale voeding voor de mens. Wat is Neu5Gc? Neu5Gc is een..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Sinds de agrarische revolutie is de mens veel meer rood vlees (vlees van zoogdieren) en zuivelproducten gaan eten. Maar dit is mede door Neu5Gc geen optimale voeding voor de mens.

    Wat is Neu5Gc?

    Neu5Gc is een suikermolecuul dat zich op de cellen bevindt en daarmee specifieke bacteriën aantrekt. In tegenstelling tot allerlei andere zoogdieren – alle dieren die op vier poten lopen – hebben mensen de voorganger van Neu5Gc: Neu5Ac. En zijn we het gen om Neu5Ac tot Neu5Gc te synthetiseren lang geleden verloren.1

    Menselijke cellen bevatten in principe alleen het molecuul Neu5Ac (N-acetylneuraminezuur), terwijl er op de cellen van andere zoogdieren naast het Neu5Ac ook Neu5Gc (N-glycolylneuraminezuur) aanwezig is. Deze suikermoleculen hebben een belangrijke functie binnen het immuunsysteem. Bij de mens zorgt Neu5Ac ervoor dat er de juiste bacteriën worden aangetrokken die bij de mens horen. Anderzijds trekt Neu5Gc – die zit op de cellen van alle zoogdieren behalve de mens – bacteriën aan die bij deze zoogdieren horen, maar voor de mens lichaamsvreemd zijn. Zo heeft elk organisme de bacteriën die bij hem passen.2

    Wat is het effect van Neu5Gc – oftewel zuivel en zoogdierenvlees op je lichaam?

    Uit onderzoek blijkt dat het eten van te veel zoogdierenproducten tot gevolg heeft dat het dierlijke Neu5Gc op menselijke cellen wordt ingebouwd. Neu5Ac wordt hierdoor langzaam vervangen door Neu5Gc. Oftewel: op het niveau van suikermoleculen verander je in een koe of een varken. Met tot gevolg dat je bacteriën aantrekt die normaalgesproken in een koe of een varken thuishoren. Het suikermolecuul Neu5Gc fungeert daarom als het ware als een soort van paard van Troje; het smokkelt de verkeerde bacteriën je lichaam in.3 

    Wat zijn de gevolgen?

    Als je wekelijks veel zoogdierenproducten consumeert – zoals melk, geitenkaas en zoogdierenvlees – krijg je dus de verkeerde bacteriën binnen via Neu5Gc. Herhaalde consumptie van dit vlees leidt dan tot chronische activatie van het immuunsysteem, met een laaggradige ontsteking tot gevolg. Ook is bekend dat dit het risico op tumorvorming verhoogt. Daarnaast is Neu5Gc in verband gebracht met reumatoïde artritis, MS, diabetes type II een traag werkende schildklier, de ziekte van Hashimoto (auto-immuunziekte van de schildklier), en cardiovasculaire- en andere ontstekingsziekten, waaronder verschillende bacteriële infecties.4-8

    Waar zit het in?

    Door rund-, varkens- of lamsvlees te consumeren komt er Neu5Gc het lichaam binnen. Ook zit Neu5Gc in zuivelproducten, vooral in geitenkaas en melk. Neu5Gc zit niet in gevogelte en in kleine hoeveelheden in vis.8-10

    Zoals je in onderstaande tabel kunt zien zit er meer Neu5Gc in geitenzuivel dan koeienzuivel.11

    Voedingsmiddel

    Hoeveelheid Neu5Gc (μg/g)

    Neu5Gc, %

    Zuivel    
    Boter 0 0
    Volle melk 2 12
    Kaas (koe) 10-22 2-4
    Geitenkaas 43 44
         
    Zoogdierenvlees    
    Varken 7-40 9-22
    Lam 14 13
    Rund 25-231 32-53
         
    Gevogelte    
    Eieren 0 0
    Kalkoen 0 0
    Kip 0 0
         
    Zeevoedsel    
    Vis 0 0
    Schaal- en schelpdieren 0 0
    Kaviaar 445-530 13-29
         
    Groente en fruit 0 0

    Aangepast van Neu5Gc content and percentage of Neu5Gc (relative to total sialic acids) of various food groups.11

    Invloed van beweging op Neu5Gc

    Toen we nog als oermens leefden gingen er enorm veel beweging vooraf aan het eten van zoogdierenvlees, als de jaagpoging dan al slaagde. Nu is dat wel anders en eten veel mensen zoogdierenvlees zonder dat daar een intensieve workout aan vooraf gaat. Op het moment dat je wel weer gaat bewegen vóór het eten van zoogdiervleesproducten breek je de glycogeenvoorraden in de lever en spieren af in het lichaam. Hierdoor worden de suikermoleculen, zoals Neu5Gc, niet ingebouwd in de cellen maar ingezet om de glycogeenvoorraden aan te vullen. Hiermee voorkom je de nadelige gevolgen van Neu5Gc.

    Daarnaast wordt Neu5Gc na verloop van tijd van je cellen verwijderd. Mits je gedurende een bepaalde periode ook geen zoogdierenvlees consumeert. Lactoferrine ondersteund dit proces.

    Tips voor minder Neu5Gc

    • Eet wat minder vaak zoogdierenvlees en zuivel.
    • Als je het dan wel eet, zorg dat je voor de maaltijd een intense workout hebt gehad.

    Literatuur

    1. Varki, Ajit (2001). “Loss of N-glycolylneuraminic acid in humans: Mechanisms, consequences, and implications for hominid evolution”. American Journal of Physical Anthropology. 116 (Suppl 33): 54–69. doi:10.1002/ajpa.10018.
    2. Zaramela, Livia & Martino, Cameron & Alisson-Silva, Frederico & Rees, Steven & Diaz, Sandra & Chuzel, Léa & Ganatra, Mehul & Taron, Christopher & Secrest, Patrick & Zúñiga, Cristal & Huang, Jianbo & Siegel, Dionicio & Chang, Geoffrey & Varki, Ajit & Zengler, Karsten. (2019). Gut bacteria responding to dietary change encode sialidases that exhibit preference for red meat-associated carbohydrates. Nature Microbiology. 4. 1-8. 10.1038/s41564-019-0564-9.
    3. Kuipers, R. S., & Pruimboom, L. (2016). Short comment on” A review of potential metabolic etiologies of the observed association between red meat consumption and development of type 2 diabetes mellitus”, by Yoona Kim, Jennifer Keogh, Peter Clifton. Metabolism: clinical and experimental, 65(1), e3.
    4. Hedlund, M., Padler-Karavani, V., Varki, N. M., & Varki, A. (2008). Evidence for a human-specific mechanism for diet and antibody-mediated inflammation in carcinoma progression. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(48), 18936-18941.
    5. Eleftheriou, P., Kynigopoulos, S., Giovou, A., Mazmanidi, A., Yovos, J., Skepastianos, P., … & Efterpiou, M. (2014). Prevalence of anti-Neu5Gc antibodies in patients with hypothyroidism. BioMed research international, 2014.
    6. Eleftheriou, P., Kynigopoulos, S., Giovou, A., Mazmanidi, A., Yovos, J., Skepastianos, P., … & Efterpiou, M. (2014). Prevalence of anti-Neu5Gc antibodies in patients with hypothyroidism. BioMed research international, 2014.
    7. t Hart, B. A. (2016). Why does multiple sclerosis only affect human primates?. Multiple Sclerosis Journal, 22(4), 559-563.
    8. Varki, Ajit (2010). “Uniquely human evolution of sialic acid genetics and biology”. Proceedings of the National Academy of Sciences. 107 (Suppl 2): 8939–46. Bibcode:2010PNAS..107.8939V. doi:10.1073/pnas.0914634107
    9. Tangvoranuntakul et al. (2003) Proc. Natl. Acad. Sci. USA 100 (21), 12045-12050. Published online before print October 1, 2003, 10.1073/pnas.2131556100.
    10. Altman Meghan O., Gagneux Pascal. Absence of Neu5Gc and Presence of Anti-Neu5Gc Antibodies in Humans—An Evolutionary Perspective. Frontiers in Immunology (2019). https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fimmu.2019.00789
    11. Samraj, A. N., Pearce, O. M., Läubli, H., Crittenden, A. N., Bergfeld, A. K., Banda, K., … & Varki, N. M. (2015). A red meat-derived glycan promotes inflammation and cancer progression. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(2), 542-547.
    .

    2 reacties

      1. Beste Tal Wilkins,
        Dankjewel voor je reactie. Ja dat klopt lactoferrine kan inderdaad helpen om Neu5Gc uit het lichaam te spoelen. Daarnaast helpt het om op lege maag te bewegen en natuurlijk het stoppen met het eten van zoogdierenvlees en -producten, zoals koemelk, yoghurt, kwark, etc.

        Geniet van je zaterdag,
        Jeroen de Wit

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .