De #1 tool voor meer FLOW

Hoe kan je met één gemakkelijke tool die je kunt gebruiken in ieder moment weer ontspannen met stress omgaan? Dat lees je in deze blog. Geen zin om te lezen? Bekijk dan de video. >>> De ademhaling Dan..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Hoe kan je met één gemakkelijke tool die je kunt gebruiken in ieder moment weer ontspannen met stress omgaan? Dat lees je in deze blog.

Geen zin om te lezen? Bekijk dan de video. >>>

De ademhaling

Dan heb ik het over de ademhaling. v=Voordat ik er dieper op in ga, nodig ik je uit om het eerst zelf te ervaren.

Zoek daarvoor de hartslag op in je lichaam, bijvoorbeeld door even je pols te voelen of twee vingers op de slagader in je nek te leggen.

Doe vervolgens onderstaande oefening en merk vooral het verschil in hartslag op.

  1. Voel je hartslag.
  2. Adem snel in door de mond
  3. Voel je hartslag
  4. Adem nu heel langzaam uit door de neus
  5. Voel opnieuw je hartslag

Voelde je het verschil?

Waarschijnlijk voelde je bij de inademing dat de hartslag versnelde en bij de uitademing dat de hartslag vertraagde.

Dit laat krachtig zien hoe groot de invloed van je ademhaling op je staat van zijn is, vooral je zenuwstelsel.

Het zenuwstelsel

Als we bekijken wat er gebeurde in het lichaam, werd tijdens de inademing de orthosympathicus geactiveerd, oftewel de fight-flight stand van het zenuwstelsel.

Tijdens de gecontroleerde uitademing werd de parasympathicus geactiveerd, oftewel de rest-digest stand van het zenuwstelsel.

Met je ademhaling heb je dus een enorm stuur in handen als het gaat om staatsmanagement.

Om dit verhaal (in dit artikel overgesimplificeerd) te vertalen naar de praktijk, heb ik een ademhalingsoefening voor je klaar staan.

Hierbij wordt de stand van beide zenuwstelsel geoptimaliseerd zodat je in een staat van FLOW terechtkomt. Voor flow is een klein beetje stress benodigd en deze ademhalingsoefening is daar perfect voor

Een ademhalingsoefening voor meer FLOW in 1 min.

De ademhalingsoefening wordt ook wel de box breathing technique genoemd en wordt door de US navy seals gebruikt om het lijf tot rust te brengen en het hoofd scherp te houden nadat ze bijvoorbeeld na behoorlijk veel lichamelijke inspanning neerploffen op de frontlinie maar tegelijkertijd de tegenstander in de gaten willen houden.

  1. Adem 5 seconden in door de neus
  2. Houd 5 tellen vast
  3. Adem 5 tellen uit door de mond
  4. Houd 5 tellen vast
  5. Herhaal stap 1 t/m 4 voor 1 minuut

Je kunt deze oefening toepassen in ieder moment.

Hoe vaker je het doet. Hoe meer effect het op je systeem zal hebben.

Doe er je voordeel mee!

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

Ontdek je missie
Het geheime element van RESET

Wat is mijn missie in dit leven? Krijg meer helderheid over je missie met 5 vragen

Je kunt nog zoveel veerkracht ontwikkelen, maar je kunt niet met verandering omgaan als er geen onveranderlijke kern in je zit. De sleutel tot het vermogen om te veranderen is een onveranderlijk besef van wie je bent, waar je voor staat en wat je waardeert. Een missie helpt je om met de veranderingen mee te stromen. Het voorkomt dat je in deze alsmaar sneller veranderende wereld in een burn-out belandt. Veel zogenaamde mentale en emotionele ziekten zijn in feite symptomen van een onderliggend gevoel van zinloosheid of leegte. Logotherapie elimineert die leegte door je te helpen je unieke betekenis en je levensmissie te ontdekken. Hoe je dit kunt doen, ontdek je in deze blog

Het geheime element van RESET

Het hart: de sleutel tot onze grootste superkrachten (2/3)

Op het moment dat we leren hoe we hart en brein kunnen laten samenwerken, krijgen we de sleutel in handen om onze grootste superkrachten aan te spreken! Wat ik daarmee precies bedoel, ontdek je in deze blog.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check