De #1 tool voor meer FLOW

hoe je meer flow bereikt
Hoe kan je met één gemakkelijke tool die je kunt gebruiken in ieder moment weer ontspannen met stress omgaan? Dat lees je in deze blog.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Geen zin om te lezen? Bekijk dan de video. >>>

    De ademhaling

    Dan heb ik het over de ademhaling. Voordat ik er dieper op in ga, nodig ik je uit om het eerst zelf te ervaren.

    Zoek even de hartslag op in je lichaam, bijvoorbeeld door even je pols te voelen of twee vingers op de slagader in je nek te leggen.

    Doe vervolgens onderstaande oefening en merk vooral het verschil in hartslag op.

    1. Voel je hartslag.
    2. Adem snel in door de mond
    3. Voel je hartslag
    4. Adem nu heel langzaam uit door de neus
    5. Voel opnieuw je hartslag

    Voelde je het verschil?

    Waarschijnlijk voelde je bij de inademing dat de hartslag versnelde en bij de uitademing dat de hartslag vertraagde.

    Dit laat krachtig zien hoe groot de invloed van je ademhaling op je staat van zijn is, vooral je zenuwstelsel.

    Het zenuwstelsel

    Als we bekijken wat er gebeurde in het lichaam, werd tijdens de inademing de sympathicus geactiveerd, oftewel de fight-flight stand van het zenuwstelsel.

    Tijdens de gecontroleerde uitademing werd de parasympathicus geactiveerd, oftewel de rest-digest stand van het zenuwstelsel.

    Met je ademhaling heb je dus een enorm stuur in handen als het gaat om je staat van zijn.

    Om dit verhaal (in dit artikel overgesimplificeerd) te vertalen naar de praktijk, heb ik een ademhalingsoefening voor je klaar staan.

    Hierbij wordt de stand van beide zenuwstelsel geoptimaliseerd zodat je in een staat van FLOW terechtkomt. Voor flow is een klein beetje stress benodigd en deze ademhalingsoefening is daar perfect voor

    Een ademhalingsoefening voor meer FLOW in 1 min.

    De ademhalingsoefening wordt ook wel de box breathing technique genoemd en wordt door de US navy seals gebruikt om het lijf tot rust te brengen en het hoofd scherp te houden nadat ze bijvoorbeeld na behoorlijk veel lichamelijke inspanning neerploffen op de frontlinie maar tegelijkertijd de tegenstander in de gaten willen houden.

    1. Adem 4 seconden in door de neus
    2. Houd 4 tellen vast
    3. Adem 4 tellen uit door de mond
    4. Houd 4 tellen vast
    5. Herhaal stap 1 t/m 4 voor 1 minuut

    Je kunt deze oefening toepassen in ieder moment.

    Hoe vaker je het doet. Hoe meer effect het op je systeem zal hebben.

    Doe er je voordeel mee!

    Kortom

    Sta vaker stil bij je ademhaling en pas daarna bovenstaande box oefening toe voor meer flow in je dag.

    En nu?

    Download voor meer ademhalingsoefeningen het gratis eerste hoofdstuk (Relax: Ontspannen met Stress omgaan) uit mijn onlangs uitgegeven boek RESET!

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .