De #1 tool voor meer FLOW

Hoe kan je met één gemakkelijke tool die je kunt gebruiken in ieder moment weer ontspannen met stress omgaan? Dat lees je in deze blog. Geen zin om te lezen? Bekijk dan de video. >>> De ademhaling Dan..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Hoe kan je met één gemakkelijke tool die je kunt gebruiken in ieder moment weer ontspannen met stress omgaan? Dat lees je in deze blog.

Geen zin om te lezen? Bekijk dan de video. >>>

De ademhaling

Dan heb ik het over de ademhaling. v=Voordat ik er dieper op in ga, nodig ik je uit om het eerst zelf te ervaren.

Zoek daarvoor de hartslag op in je lichaam, bijvoorbeeld door even je pols te voelen of twee vingers op de slagader in je nek te leggen.

Doe vervolgens onderstaande oefening en merk vooral het verschil in hartslag op.

  1. Voel je hartslag.
  2. Adem snel in door de mond
  3. Voel je hartslag
  4. Adem nu heel langzaam uit door de neus
  5. Voel opnieuw je hartslag

Voelde je het verschil?

Waarschijnlijk voelde je bij de inademing dat de hartslag versnelde en bij de uitademing dat de hartslag vertraagde.

Dit laat krachtig zien hoe groot de invloed van je ademhaling op je staat van zijn is, vooral je zenuwstelsel.

Het zenuwstelsel

Als we bekijken wat er gebeurde in het lichaam, werd tijdens de inademing de orthosympathicus geactiveerd, oftewel de fight-flight stand van het zenuwstelsel.

Tijdens de gecontroleerde uitademing werd de parasympathicus geactiveerd, oftewel de rest-digest stand van het zenuwstelsel.

Met je ademhaling heb je dus een enorm stuur in handen als het gaat om staatsmanagement.

Om dit verhaal (in dit artikel overgesimplificeerd) te vertalen naar de praktijk, heb ik een ademhalingsoefening voor je klaar staan.

Hierbij wordt de stand van beide zenuwstelsel geoptimaliseerd zodat je in een staat van FLOW terechtkomt. Voor flow is een klein beetje stress benodigd en deze ademhalingsoefening is daar perfect voor

Een ademhalingsoefening voor meer FLOW in 1 min.

De ademhalingsoefening wordt ook wel de box breathing technique genoemd en wordt door de US navy seals gebruikt om het lijf tot rust te brengen en het hoofd scherp te houden nadat ze bijvoorbeeld na behoorlijk veel lichamelijke inspanning neerploffen op de frontlinie maar tegelijkertijd de tegenstander in de gaten willen houden.

  1. Adem 5 seconden in door de neus
  2. Houd 5 tellen vast
  3. Adem 5 tellen uit door de mond
  4. Houd 5 tellen vast
  5. Herhaal stap 1 t/m 4 voor 1 minuut

Je kunt deze oefening toepassen in ieder moment.

Hoe vaker je het doet. Hoe meer effect het op je systeem zal hebben.

Doe er je voordeel mee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontdek meer:

Het is lente: symboliek
Seizoenen

Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

virussen als ziekteverwekker?
Nieuwe Geneeskunde

Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

Kanker: de kernoorzaak
Nieuwe Geneeskunde

Een andere manier van kijken naar kanker

In 2020 stierven er 168.678 personen in Nederland (aldus volksgezondheid.info). Hiervan stierven 47.046 personen (28%) aan kanker en goedaardige tumoren en 36.579 personen (22%) aan hart- en vaatziekten. Het lijkt met de tijd alsmaar meer te worden en misschien ken je in je omgeving ook steeds meer mensen die kanker als diagnose krijgen. Hoe kan dit? En is kanker werkelijk iets dat tegen ons werkt, of is het juist iets dat voor ons werkt? In deze blog ontdek je een andere kijk op kanker en dan met name longkanker (10.070 sterfgevallen in 2020). Disclaimer: Dit is geen vervanging van medisch advies, maar bedoeld ter inspiratie om je een ander kijk te bieden op kanker in plaats van het mainstream medische narratief.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check