De #1 tool voor meer FLOW

hoe je meer flow bereikt
Hoe kan je met één gemakkelijke tool die je kunt gebruiken in ieder moment weer ontspannen met stress omgaan? Dat lees je in deze blog.
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Geen zin om te lezen? Bekijk dan de video. >>>

    De ademhaling

    Dan heb ik het over de ademhaling. Voordat ik er dieper op in ga, nodig ik je uit om het eerst zelf te ervaren.

    Zoek even de hartslag op in je lichaam, bijvoorbeeld door even je pols te voelen of twee vingers op de slagader in je nek te leggen.

    Doe vervolgens onderstaande oefening en merk vooral het verschil in hartslag op.

    1. Voel je hartslag.
    2. Adem snel in door de mond
    3. Voel je hartslag
    4. Adem nu heel langzaam uit door de neus
    5. Voel opnieuw je hartslag

    Voelde je het verschil?

    Waarschijnlijk voelde je bij de inademing dat de hartslag versnelde en bij de uitademing dat de hartslag vertraagde.

    Dit laat krachtig zien hoe groot de invloed van je ademhaling op je staat van zijn is, vooral je zenuwstelsel.

    Het zenuwstelsel

    Als we bekijken wat er gebeurde in het lichaam, werd tijdens de inademing de sympathicus geactiveerd, oftewel de fight-flight stand van het zenuwstelsel.

    Tijdens de gecontroleerde uitademing werd de parasympathicus geactiveerd, oftewel de rest-digest stand van het zenuwstelsel.

    Met je ademhaling heb je dus een enorm stuur in handen als het gaat om je staat van zijn.

    Om dit verhaal (in dit artikel overgesimplificeerd) te vertalen naar de praktijk, heb ik een ademhalingsoefening voor je klaar staan.

    Hierbij wordt de stand van beide zenuwstelsel geoptimaliseerd zodat je in een staat van FLOW terechtkomt. Voor flow is een klein beetje stress benodigd en deze ademhalingsoefening is daar perfect voor

    Een ademhalingsoefening voor meer FLOW in 1 min.

    De ademhalingsoefening wordt ook wel de box breathing technique genoemd en wordt door de US navy seals gebruikt om het lijf tot rust te brengen en het hoofd scherp te houden nadat ze bijvoorbeeld na behoorlijk veel lichamelijke inspanning neerploffen op de frontlinie maar tegelijkertijd de tegenstander in de gaten willen houden.

    1. Adem 4 seconden in door de neus
    2. Houd 4 tellen vast
    3. Adem 4 tellen uit door de mond
    4. Houd 4 tellen vast
    5. Herhaal stap 1 t/m 4 voor 1 minuut

    Je kunt deze oefening toepassen in ieder moment.

    Hoe vaker je het doet. Hoe meer effect het op je systeem zal hebben.

    Doe er je voordeel mee!

    Kortom

    Sta vaker stil bij je ademhaling en pas daarna bovenstaande box oefening toe voor meer flow in je dag.

    En nu?

    Download voor meer ademhalingsoefeningen het gratis eerste hoofdstuk (Relax: Ontspannen met Stress omgaan) uit mijn onlangs uitgegeven boek RESET!

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Ontdek meer:

    mer beheersing
    Opgeloste casussen

    CASE: Van onbeheerst, obsessief & extreem naar beheerste kracht

    Afgelopen week faciliteerde ik voor Peter een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Peter). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van onbeheerst, extreem, impulsief, obsessief en niet aan te sturen gedrag naar meer beheerste kracht en verbinding met het hart te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben.

    Opgeloste casussen

    CASE: Van onrust & mist in je hoofd naar helderheid, overzicht & innerlijke rust

    Afgelopen week faciliteerde ik voor advocaat Jan een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Jan). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van drukke dagen, onrust en mist in zijn hoofd naar meer innerlijke rust, helderheid & overzicht te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Niet gecategoriseerd

    CASE: Vroeg & opgejaagd wakker worden

    Een paar maanden geleden faciliteerde ik voor Bert een 48-uurse 1-op-1 RESET in de natuur (vanwege privacy redenen noem ik hem nu even Bert). In deze blog ontdek je de casus die hierbij met name naar voren kwam. In een notendop ging het erom om niet langer vroeg wakker te worden met een hoge hartslag en een opgejaagd gevoel. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .