arrow_drop_up arrow_drop_down
1 juni 2020 

Wat zijn de voordelen van omega-3 vetzuren?

Zo’n 66% van de Nederlandse bevolking voldoet niet aan de richtlijn van de Gezondheidsraad om minimaal één keer per week vis te eten. Vette wilde vis is een belangrijke bron van omega 3-vetzuren (met name EPA en DHA).

Door deze lage inname aan vette wilde vis en andere soorten van zeevoedsel, zoals zeewieren, algen en schaal- en schelpdieren, heeft het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking een tekort aan omega 3-vetzuren. Dit heeft allerlei gezondheidsklachten tot gevolg.

Een onnodig probleem.

De omega 3-vetzuren zijn namelijk onmisbaar voor een optimale gezondheid. In dit artikel lees je wat de voordelen zijn van de omega 3-vetzuren. Ook lees je welke Europese gezondheidsclaims er voor omega 3-vetzuren gelden.

 

Wat zijn de voordelen?

Omega 3-vetzuren zijn enorm belangrijk voor een goede opname van voedingsstoffen en ontgifting (celstofwisseling), goede werking van het immuunsysteem (ontstekingsregulatie), een betere stemming (ontwikkeling van het brein) en een betere stressbestendigheid (hormoongevoeligheid). [1]

Voordeel 1: Verbeterde ontgifting én opname van voedingsstoffen.

Een cel heeft een celwand. Voor een goede celstofwisseling is het belangrijk dat de celwand flexibel is. Zo kan de cel eenvoudig afvalstoffen afvoeren en voedingsstoffen opnemen. Op het moment dat het lichaam een tekort aan omega 3 heeft, of een teveel aan omega 6, functioneert de cel niet meer optimaal. Dit heeft een stugge cel tot gevolg. Je kunt dit zien in onderstaande figuur.[1]

Op het moment dat de celstofwisseling niet optimaal plaatsvindt kun je nog zoveel supplementen slikken, maar dat heeft totaal geen zin. De voedingsstoffen worden namelijk niet goed opgenomen. Hetzelfde geld voor het ontgiften van je lichaam doordat je cellen moeite hebben met het afvoeren van afvalstoffen.

Stugge cel, gezonde cel

Voordeel 2: Verbeterde werking van het immuunsysteem

Op het moment dat je je enkel verzwikt ontstaat er een ontsteking. Misschien herken je het dat de enkel wat warmer wordt en rood kleurt of dat de enkel wat opzwelt. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam om de enkel sneller te laten herstellen. Hiervoor is omega 6 benodigd (brandjes 🔥). Na verloop van tijd neemt de zwelling af en stopt de ontstekingsreactie. Hiervoor is omega 3 benodigd (brandweermannen 👩‍🚒🚒 ). Maar als we een verstoorde omega 6:3 balans, of een tekort aan omega 3 hebben, blijft het lichaam in ontstekingsmodus.

Oftewel: De meeste mensen hebben veel brandjes in het lichaam, maar missen de brandweermannen om de brandjes te blussen.

Dit heeft allerlei negatieve gevolgen, waaronder een laaggradige ontsteking op de lange termijn. Een laaggradige ontsteking die uiteindelijk de basis vormt voor 95% van alle welvaartsziekten die we vandaag de dag kennen.In dit artikel lees je er alles over. [2]

Voordeel 3:Verbeterde stemming

De ingewikkelde verbindingen in je brein tussen je neuronen, oftewel neurale paden, bestaan grotendeels uit de mariene vetzuren (EPA en DHA). Wanneer er een tekort aan deze vetzuren is in het lichaam, kan dit zich uitten in veel stemmingswisselingen, brainfog tot zelfs het krimpen van je brein. Zoals je in dit artikel ook kan lezen is er nu ook eerder sprake van een devolutie in plaats van een evolutie, mede dankzij de te lage inname aan omega 3-vetzuren.[3]

Voordeel 4: Verbeterde stressbestendigheid

Door voldoende mariene vetzuren binnen te krijgen, ben je gevoeliger voor het stresshormoon: cortisol. Deze verhoogde gevoeligheid zorgt ervoor dat je lichaam minder cortisol hoeft aan te maken, maar ook dat je stressbestendiger bent. Cortisol helpt je namelijk om beter met stress te kunnen dealen.[4]

Voordeel 5: Mooiere huid en haar

Naast dat omega 3 je in beter beschermt voor de zon (UV-straling) en rimpels voorkomt, geeft het je een gehydrateerde huid van binnenuit.

Omega-3 vetzuren vormen namelijk een essentieel onderdeel van het lipiden- (vet) gehalte van je huid en helpen de barrièfunctie te versterken, die, wanneer het goed werkt, werkt als een verzegeling die vocht binnenhoudt en troep buiten houdt. Wanneer de huis is aangetast, ontsnapt vocht, wat de huid droog, ruw en vatbaarder maakt voor irritatie. het verhogen van de omega-3 inname helpt om de barrière te versterken. Onderzoekers toonden zelfs aan dat vrouwen die dagelijks een halve theelepel omega-3-rijke olie consumeerden, de hydratatie van de huid na 12 weken met 39% verhoogden. Ook was de huid minder ruw en gevoelig hierdoor. [5]

Wat zijn de Europese gezondheidsclaims van omega 3-vetzuren?

Tot slot hebben omega 3-vetzuren de volgende goedgekeurde Europese gezondheidsclaims.

Een gezondheidsclaim kan alleen gebruikt worden als deze op de Europese lijst van goedgekeurde claims staat. Onderstaande claims zijn goedgekeurd:

  1. ALA draagt bij tot de instandhouding vannormale cholesterolgehalten in het bloed. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 2 gram.
  2. DHA draagt bij tot de instandhouding van eennormaal gezichtsvermogen. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg.
  3. DHA draagt bij tot de instandhouding van denormale hersenfunctie. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA samen.
  4. EPA en DHA dragen bij tot eennormale werking van het hart. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA samen.

Hoe weet ik of ik voldoende mariene vetzuren binnenkrijg?

Om erachter te komen of je voldoende mariene vetzuren binnenkrijgt, kun je je omega 3-status meten. Je kunt dit gemakkelijk thuis meten door middel van een vingerbloedpriktest. Deze kun je bijvoorbeeld hier bestellen. Vervolgens kan je de afgenomen test opsturen naar een onafhankelijk laboratorium. Binnen drie weken kun je de resultaten online inzien.

Welke bloedwaardes zijn optimaal?

Met de eerdergenoemde test meet je de omega 3-status in je rode bloedlichaampjes in procenten. Daarnaast meet het de omega 6:3 balans, oftewel de omega 6 in verhouding tot omega 3 vetzuren. Onderstaande waardes zijn optimaal:

  • Omega 3 status: minimaal 8-12%.
  • Omega 6:3 balans: lager dan 3:1.

Wat als mijn bloedwaardes te laag zijn?

Zelfs ik dacht voldoende vette wilde vis te eten, zo’n twee keer per week en gezond bezig te zijn, maar mijn resultaten waren alsnog slecht. Hieronder kun je mijn omega 3-status en omega 6:3 balans inzien:omega 3 index en omega 3 balans

Het blijkt dan ook dat je zo’n zes keer per week vis moet eten om de balans te herstellen. Dit is echter niet heel duurzaam. Zelf heb ik besloten om visolie te gaan suppleren (en nee goede visolie stinkt niet en geeft geen ‘visboeren’ 😉).

Kortom

Het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking krijgt te weinig omega 3-vetzuren binnen. Het geeft allerlei onnodige gezondheidsproblemen, zoals stemmingswisselingen, brainfog, verzwakt immuunsysteem, verslechterde ontgifting van je lichaam, verminderde opname van voedingsstoffen in je cellen en meer psychische stress.

Wat nu?

Eet wat meer vette wilde vis, streef naar zo’n twee keer per week, en meet je omega 3 bloedwaardes. Meten=weten. Echter is de kans groot dat je een suboptimale omega 3-status hebt in je bloed, in dit artikel vind je daarom ook een voordeelpakket van visolie (of vegan algenolie) waarin de eerste bloedtest gratis inbegrepen zit.

In dit artikel lees je hoe je de beste omega 3 vis- of algenolie kunt kiezen >>>

Over de schrijver
Mijn naam is Jeroen de Wit. Ik houd van de natuur en de natuur vormt een grote inspiratiebron voor mij. Sinds ik 4 jaar geleden geleden besefte dat dit leven een deadline heeft, ben ik op ontdekkingsreis gegaan. Een ontdekkingsreis met de vraag: 'Welke factoren leiden tot gezondheid & geluk?'. Er kwamen verschillende gezondheidsprofessionals op mijn pad en tegelijkertijd stond ik ervan versteld hoe weinig we weten als het gaat om onze lichaam en mind. Daarom besloot ik de opgedane kennis te bundelen tot de 5 elementen van RE-SET. En dit platform op te zetten om de opgedane kennis en wijsheden nog meer te verspreiden. Daarnaast organiseer ik retreats, seminars en ben ik momenteel een aantal online trainingen aan het ontwikkelen.
Reactie plaatsen