arrow_drop_up arrow_drop_down
25 mei 2020 

Waarom het een mythe is dat verzadigd vet slecht is

Sinds de verschillende revoluties zijn we meer verzadigde vetzuren gaan consumeren. Dit komt onder andere door de veranderde vetzuursamenstelling in het vlees. Zo bestaat vlees uit de bio-industrie voor zo’n 28% uit verzadigd vet en 2% onverzadigd vet. Bij wild vlees is dit echter bijna het tegenovergestelde; zo’n 6% bestaat uit verzadigd vet en 36% uit onverzadigd vet. Dit komt voornamelijk door de veranderde voeding van het vee. Door de oorspronkelijke voeding te vervangen door een goedkopere variant; maïs, soja en granen. Maar is verzadigd vet echt zo slecht?

Wat is de functie van verzadigd vet?

Verzadigd vet functioneert voornamelijk als energiebron. Ze komen voornamelijk voor in dierlijke voedingsmiddelen, zoals zuivel, vlees en roomboter. Maar er zijn ook plantaardige voedingsmiddelen die verzadigd vet bevatten, zoals kokosolie en palmolie.

Naast dat we verzadigde vetten via de voeding binnenkrijgen, is het lichaam zelf ook in staat om verzadigde vetten aan te maken. Via de novo-synthese in de lever kunnen koolhydraten in verzadigde vetten worden omgezet. Dit is een van de redenen waarom het teveel eten van koolhydraten ongezond is.1

Verzadigd vet = verkeerd. Onverzadigd = Oké

Lang werd gedacht dat vetten slecht of verkeerd zijn. En dat het je risico op hart- en vaatziekten drastisch verhoogd. Steeds meer onderzoeken bewijzen dat juist het tegenovergestelde waar is. En dat zowel de totale vetinname als de hoeveelheid geconsumeerde verzadigde vetten geen enkele invloed heeft op het risico van hart- en vaatziekten.1-3

Het zijn uiteindelijk de industriële transvetten die wel schadelijk zijn voor de gezondheid en geraffineerde koolhydraten die een vervette lever kunnen veroorzaken.

Literatuur

  1. Muskiet, F.A., Muskiet, M.H., & Kuipers, R.S. (2012). Het faillissement van de verzadigd vethypothese van cardiovasculaire ziektes.
  2. Siri-Tarino, P. W., Sun, Q., Hu, F. B., & Krauss, R. M. (2010). Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. The American journal of clinical nutrition, 91(3), 535–546. https://doi.org/10.3945/ajcn.2009.27725
  3. Jakobsen MU, O’Reilly EJ, Heitmann BL, et al. Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of 11 cohort studies. Am J Clin Nutr. 2009;89(5):1425-1432. doi:10.3945/ajcn.2008.27124
Over de schrijver
Mijn naam is Jeroen de Wit. Ik houd van de natuur en de natuur vormt een grote inspiratiebron voor mij. Sinds ik 4 jaar geleden geleden besefte dat dit leven een deadline heeft, ben ik op ontdekkingsreis gegaan. Een ontdekkingsreis met de vraag: 'Welke factoren leiden tot gezondheid & geluk?'. Er kwamen verschillende gezondheidsprofessionals op mijn pad en tegelijkertijd stond ik ervan versteld hoe weinig we weten als het gaat om onze lichaam en mind. Daarom besloot ik de opgedane kennis te bundelen tot de 5 elementen van RE-SET. En dit platform op te zetten om de opgedane kennis en wijsheden nog meer te verspreiden. Daarnaast organiseer ik retreats, seminars en ben ik momenteel een aantal online trainingen aan het ontwikkelen.
Reactie plaatsen