De mythe van zelfbeheersing

Makkelijker Meer zelf beheersing
Zelfbeheersing is een goede strategie voor op de korte termijn, op het moment dat je in de supermarkt loopt of ergens anders waar je uitgelokt wordt tot ongezond gedrag, maar niet continu. Denk hierbij aan dat je..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Zelfbeheersing is een goede strategie voor op de korte termijn, op het moment dat je in de supermarkt loopt of ergens anders waar je uitgelokt wordt tot ongezond gedrag, maar niet continu. Denk hierbij aan dat je thuis of op kantoor en continu verleid wordt door allerlei prikkels om ongezonde keuzes te maken. Het is onmogelijk om steeds weer de wilskracht op te brengen om de verleidingen te weerstaan en je dagelijkse portie wilskracht kan je beter ergens anders aan besteden.

    Optimaliseer je omgeving

    Laten we daarom kijken naar wat je kunt doen om je omgeving te optimaliseren, zodat je geprikkeld wordt om betere keuzes te maken. Dat is uiteindelijk het geheim van zelfbeheersing. De mensen met de meeste zelfbeheersing zijn namelijk de mensen die dit het minst hoeven te gebruiken. Het is gemakkelijker om jezelf te beheersen als je dat niet zo vaak hoeft te doen. Prikkel jezelf om gezond gedrag te vertonen en verwijder de prikkels die je uitlokken om ongezond gedrag te vertonen.

    Een neerwaartse spiraal

    Als je je slecht voelt, eet je junkfood. Omdat je junkfood eet, voel je je slecht. Netflixen maakt je sloom, dus je gaat nog meer Netflixen omdat je te sloom bent om iets anders te doen. Je maakt je zorgen over je gezondheid dus je steekt een sigaret op om je minder zorgen te maken. Waardoor je je gezondheid nog meer verslechtert en uiteindelijk nog meer zorgen gaat maken over je gezondheid. Als een neerwaartse spiraal word je erdoor omlaag getrokken. Een van de meest praktische manieren om dit ongezond gedrag te stoppen is door jezelf minder bloot te stellen aan de prikkels die dit gedrag uitlokken.

    Hacks naar meer zelfbeheersing

    Als je te veel op je telefoon zit, zet dan een tijdslimiet op de meest verslavende apps.

    Als je je niet goed genoeg voelt, verwijder dan sociale media apps van je smartphone die deze gevoelens in stand houden. Schrijf juist op wat er vandaag wél goed ging.

    Als je het idee hebt dat je te veel aan het Netflixen bent, zeg je abonnement dan op.

    Als je te veel aan het snoepen bent, zorg dan dat je geen snoep in huis hebt.

    Als je het idee hebt dat je geen werk verzet krijgt, leg dan je smartphone in een laatje.

    RESET-moment: Optimaliseer je omgeving

    Ik wil je uitnodigen om je omgeving beter in te richten. Zet in plaats van de koekjes op het aanrecht, de fruitschaal in het zicht. Hierdoor maak je vanzelf betere keuzes die jou leiden naar een leven met meer energie. Kijk eens kritisch naar alle ruimtes waarin je regelmatig komt, zowel in huis als op je werk, en vraag jezelf af hoe je deze beter in kunt richten. Zodat je minder geprikkeld wordt om ongezonde keuzes te maken en meer geprikkeld wordt om gezonde keuzes te maken.

    TIP:

    Benadruk de voordelen van het vermijden van ongezond gedrag. Wat is het voordeel als ik nu geen sigaret opsteek? Misschien bereik je daardoor eerder financiële vrijheid om te doen wat je echt wilt? Word je minder vaak verkouden? Stink je minder?

    Deze simpele veranderingen helpen je enorm op weg om je gedrag te verbeteren.

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .