De mythe van zelfbeheersing

Makkelijker Meer zelf beheersing
Zelfbeheersing is een goede strategie voor op de korte termijn, op het moment dat je in de supermarkt loopt of ergens anders waar je uitgelokt wordt tot ongezond gedrag, maar niet continu. Denk hierbij aan dat je..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Zelfbeheersing is een goede strategie voor op de korte termijn, op het moment dat je in de supermarkt loopt of ergens anders waar je uitgelokt wordt tot ongezond gedrag, maar niet continu. Denk hierbij aan dat je thuis of op kantoor en continu verleid wordt door allerlei prikkels om ongezonde keuzes te maken. Het is onmogelijk om steeds weer de wilskracht op te brengen om de verleidingen te weerstaan en je dagelijkse portie wilskracht kan je beter ergens anders aan besteden.

Optimaliseer je omgeving

Laten we daarom kijken naar wat je kunt doen om je omgeving te optimaliseren, zodat je geprikkeld wordt om betere keuzes te maken. Dat is uiteindelijk het geheim van zelfbeheersing. De mensen met de meeste zelfbeheersing zijn namelijk de mensen die dit het minst hoeven te gebruiken. Het is gemakkelijker om jezelf te beheersen als je dat niet zo vaak hoeft te doen. Prikkel jezelf om gezond gedrag te vertonen en verwijder de prikkels die je uitlokken om ongezond gedrag te vertonen.

Een neerwaartse spiraal

Als je je slecht voelt, eet je junkfood. Omdat je junkfood eet, voel je je slecht. Netflixen maakt je sloom, dus je gaat nog meer Netflixen omdat je te sloom bent om iets anders te doen. Je maakt je zorgen over je gezondheid dus je steekt een sigaret op om je minder zorgen te maken. Waardoor je je gezondheid nog meer verslechtert en uiteindelijk nog meer zorgen gaat maken over je gezondheid. Als een neerwaartse spiraal word je erdoor omlaag getrokken. Een van de meest praktische manieren om dit ongezond gedrag te stoppen is door jezelf minder bloot te stellen aan de prikkels die dit gedrag uitlokken.

Hacks naar meer zelfbeheersing

Als je te veel op je telefoon zit, zet dan een tijdslimiet op de meest verslavende apps.

Als je je niet goed genoeg voelt, verwijder dan sociale media apps van je smartphone die deze gevoelens in stand houden. Schrijf juist op wat er vandaag wél goed ging.

Als je het idee hebt dat je te veel aan het Netflixen bent, zeg je abonnement dan op.

Als je te veel aan het snoepen bent, zorg dan dat je geen snoep in huis hebt.

Als je het idee hebt dat je geen werk verzet krijgt, leg dan je smartphone in een laatje.

RESET-moment: Optimaliseer je omgeving

Ik wil je uitnodigen om je omgeving beter in te richten. Zet in plaats van de koekjes op het aanrecht, de fruitschaal in het zicht. Hierdoor maak je vanzelf betere keuzes die jou leiden naar een leven met meer energie. Kijk eens kritisch naar alle ruimtes waarin je regelmatig komt, zowel in huis als op je werk, en vraag jezelf af hoe je deze beter in kunt richten. Zodat je minder geprikkeld wordt om ongezonde keuzes te maken en meer geprikkeld wordt om gezonde keuzes te maken.

TIP:

Benadruk de voordelen van het vermijden van ongezond gedrag. Wat is het voordeel als ik nu geen sigaret opsteek? Misschien bereik je daardoor eerder financiële vrijheid om te doen wat je echt wilt? Word je minder vaak verkouden? Stink je minder?

Deze simpele veranderingen helpen je enorm op weg om je gedrag te verbeteren.

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

Ontdek je missie
Het geheime element van RESET

Wat is mijn missie in dit leven? Krijg meer helderheid over je missie met 5 vragen

Je kunt nog zoveel veerkracht ontwikkelen, maar je kunt niet met verandering omgaan als er geen onveranderlijke kern in je zit. De sleutel tot het vermogen om te veranderen is een onveranderlijk besef van wie je bent, waar je voor staat en wat je waardeert. Een missie helpt je om met de veranderingen mee te stromen. Het voorkomt dat je in deze alsmaar sneller veranderende wereld in een burn-out belandt. Veel zogenaamde mentale en emotionele ziekten zijn in feite symptomen van een onderliggend gevoel van zinloosheid of leegte. Logotherapie elimineert die leegte door je te helpen je unieke betekenis en je levensmissie te ontdekken. Hoe je dit kunt doen, ontdek je in deze blog

Het geheime element van RESET

Het hart: de sleutel tot onze grootste superkrachten (2/3)

Op het moment dat we leren hoe we hart en brein kunnen laten samenwerken, krijgen we de sleutel in handen om onze grootste superkrachten aan te spreken! Wat ik daarmee precies bedoel, ontdek je in deze blog.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check