De mythe van zelfbeheersing

Makkelijker Meer zelf beheersing
Zelfbeheersing is een goede strategie voor op de korte termijn, op het moment dat je in de supermarkt loopt of ergens anders waar je uitgelokt wordt tot ongezond gedrag, maar niet continu. Denk hierbij aan dat je..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Zelfbeheersing is een goede strategie voor op de korte termijn, op het moment dat je in de supermarkt loopt of ergens anders waar je uitgelokt wordt tot ongezond gedrag, maar niet continu. Denk hierbij aan dat je thuis of op kantoor en continu verleid wordt door allerlei prikkels om ongezonde keuzes te maken. Het is onmogelijk om steeds weer de wilskracht op te brengen om de verleidingen te weerstaan en je dagelijkse portie wilskracht kan je beter ergens anders aan besteden.

Optimaliseer je omgeving

Laten we daarom kijken naar wat je kunt doen om je omgeving te optimaliseren, zodat je geprikkeld wordt om betere keuzes te maken. Dat is uiteindelijk het geheim van zelfbeheersing. De mensen met de meeste zelfbeheersing zijn namelijk de mensen die dit het minst hoeven te gebruiken. Het is gemakkelijker om jezelf te beheersen als je dat niet zo vaak hoeft te doen. Prikkel jezelf om gezond gedrag te vertonen en verwijder de prikkels die je uitlokken om ongezond gedrag te vertonen.

Een neerwaartse spiraal

Als je je slecht voelt, eet je junkfood. Omdat je junkfood eet, voel je je slecht. Netflixen maakt je sloom, dus je gaat nog meer Netflixen omdat je te sloom bent om iets anders te doen. Je maakt je zorgen over je gezondheid dus je steekt een sigaret op om je minder zorgen te maken. Waardoor je je gezondheid nog meer verslechtert en uiteindelijk nog meer zorgen gaat maken over je gezondheid. Als een neerwaartse spiraal word je erdoor omlaag getrokken. Een van de meest praktische manieren om dit ongezond gedrag te stoppen is door jezelf minder bloot te stellen aan de prikkels die dit gedrag uitlokken.

Hacks naar meer zelfbeheersing

Als je te veel op je telefoon zit, zet dan een tijdslimiet op de meest verslavende apps.

Als je je niet goed genoeg voelt, verwijder dan sociale media apps van je smartphone die deze gevoelens in stand houden. Schrijf juist op wat er vandaag wél goed ging.

Als je het idee hebt dat je te veel aan het Netflixen bent, zeg je abonnement dan op.

Als je te veel aan het snoepen bent, zorg dan dat je geen snoep in huis hebt.

Als je het idee hebt dat je geen werk verzet krijgt, leg dan je smartphone in een laatje.

RESET-moment: Optimaliseer je omgeving

Ik wil je uitnodigen om je omgeving beter in te richten. Zet in plaats van de koekjes op het aanrecht, de fruitschaal in het zicht. Hierdoor maak je vanzelf betere keuzes die jou leiden naar een leven met meer energie. Kijk eens kritisch naar alle ruimtes waarin je regelmatig komt, zowel in huis als op je werk, en vraag jezelf af hoe je deze beter in kunt richten. Zodat je minder geprikkeld wordt om ongezonde keuzes te maken en meer geprikkeld wordt om gezonde keuzes te maken.

TIP:

Benadruk de voordelen van het vermijden van ongezond gedrag. Wat is het voordeel als ik nu geen sigaret opsteek? Misschien bereik je daardoor eerder financiële vrijheid om te doen wat je echt wilt? Word je minder vaak verkouden? Stink je minder?

Deze simpele veranderingen helpen je enorm op weg om je gedrag te verbeteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontdek meer:

Het is lente: symboliek
Seizoenen

Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

virussen als ziekteverwekker?
Nieuwe Geneeskunde

Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

Kanker: de kernoorzaak
Nieuwe Geneeskunde

Een andere manier van kijken naar kanker

In 2020 stierven er 168.678 personen in Nederland (aldus volksgezondheid.info). Hiervan stierven 47.046 personen (28%) aan kanker en goedaardige tumoren en 36.579 personen (22%) aan hart- en vaatziekten. Het lijkt met de tijd alsmaar meer te worden en misschien ken je in je omgeving ook steeds meer mensen die kanker als diagnose krijgen. Hoe kan dit? En is kanker werkelijk iets dat tegen ons werkt, of is het juist iets dat voor ons werkt? In deze blog ontdek je een andere kijk op kanker en dan met name longkanker (10.070 sterfgevallen in 2020). Disclaimer: Dit is geen vervanging van medisch advies, maar bedoeld ter inspiratie om je een ander kijk te bieden op kanker in plaats van het mainstream medische narratief.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check