Deel II: Hoe sport ik weer als een oermens? Dit zijn de sporten waarop onze genen optimaal zijn aangepast

In de huidige leefomgeving zijn we inactiever dan ooit. Nederland is daarnaast kampioen in stilzitten en onze omgeving nodigt ons ook niet echt uit om uit de stoel te komen. Wanneer het erop aankomt verkiest..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

In de huidige leefomgeving zijn we inactiever dan ooit. Nederland is daarnaast kampioen in stilzitten en onze omgeving nodigt ons ook niet echt uit om uit de stoel te komen. Wanneer het erop aankomt verkiest wereldwijd 97% de roltrap boven de trap en wanneer er een bordje naast staat dat het gezond is, dan kiest 94% van de mensen nog steeds de roltrap. We vervangen fietsen door e-bikes. We kopen ergonomische stoelen om ons lichaam nog minder te belasten. En de boodschappen, pizza’s en allerlei andere middelen worden thuisbezorgd met een paar drukken op je smartphone.

Dit artikel is onderdeel van een blogreeks. Klik hier om deel I te lezen.

Ons comfortabele leven heeft een prijs

Deze ontwikkelingen hebben veel comfort in het dagelijks leven hebben gebracht, maar tegelijkertijd de kwaliteit van leven enorm verlaagd. Vorm past zich namelijk aan functie aan. Als je iets niet gebruikt, waarom zou het er dan zijn. Een logisch gevolg is dat we nu fragieler zijn dan ooit in combinatie met ons oerbrein die energie zoveel mogelijk wil besparen.

Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution – T. Dobzhansky

Sporten leidt ook tot toegenomen mannelijkheid. Mannen die vijftien uur per week matig tot intensief sportten hadden 73% meer zaadcellen dan mannen die minder dan vijf uur per week sportten. Niet zo gek dus dat we fitte lichamen aantrekkelijk vinden. Gezien vanuit een vrouwelijke hetero heeft een fitte man het veel makkelijker om een kind verwekken. En daarmee een hogere kans op het succesvol overgeven van de genen op de volgende generatie.

Daar tegenover blijkt uit onderzoek dat mannen die meer dan 20 uur televisiekijken 44% minder sperma dan mannen die geen televisiekijken.

Oftewel hoe flexibeler je bent, hoe beter je het leven aankan en hoe vruchtbaarder je bent.

Beweging oermens toen VS nu

In onderstaande tabel zie je dat het fysieke activiteits level (PAL) van de jager-verzamelaar ongeveer hetzelfde is als een boer die zelfvoorzienend is.2

Slapen Zittende kantoormedewerker Fabriekswerker Boer (zelfvoorzienend) Jager-verzamelaar Atletische Duursporter
1.2 1.5 1.8 1.9 1.9 Meer dan 2.5

In onderstaande tabel zie je de activiteiten van toen, vergeleken met de activiteiten die je nu kunt doen.1

Jager-verzamelaar activiteit Moderne gelijkwaardige activiteit Calorieverbruik per uur (man van 80 kg) Calorieverbruik per uur (vrouw van 60 kg)
Hout dragen Boodschappen, bagage dragen 893 670
Rennen Rennen 782 587
Vlees dragen (20kg) naar kamp Rugtas dragen tijdens lopen 706 529
Jong kind dragen Jong kind dragen 672 504
Jagen Intervaltraining 619 464
Graven (knollen) Tuinieren 605 454
Dansen Dansen 494 371
Dragen en stapelen van rotsen Gewichtheffen 422 317
Grote dieren slachten Houthakken met bijl 408 306
Wandelen (normaal tempo) Wandelen (normaal tempo) 394 295
Plantaardig voedsel verzamelen Onkruid wieden 346 259
Onderdak bouwen Timmeren 250 187
Gereedschap maken Klussen 216 162

Maak hier ook een infographic van

Kortom

Ons comfortabele leven heeft een prijs. Beweeg daarom wat meer zoals een oermens dat doet, door de verschillende bovenstaande bewegingsvormen in je dagelijks leven toe te passen. In deel III lees je meer over de verschillende voordelen en nadelen dat het zal hebben op je leven.

Klik hier om deel III te lezen. Hierin lees je meer over de negatieve consequenties van inactiviteit op je lijf.

Literatuur

  1. O’Keefe, J.H., Vogel, R., Lavie, C. J., & Cordain, L. (2010). Organic fitness: physical activity consistent with our hunter-gatherer heritage. The Physician and sportsmedicine, 38(4), 11-18.

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

Ontdek je missie
Het geheime element van RESET

Wat is mijn missie in dit leven? Krijg meer helderheid over je missie met 5 vragen

Je kunt nog zoveel veerkracht ontwikkelen, maar je kunt niet met verandering omgaan als er geen onveranderlijke kern in je zit. De sleutel tot het vermogen om te veranderen is een onveranderlijk besef van wie je bent, waar je voor staat en wat je waardeert. Een missie helpt je om met de veranderingen mee te stromen. Het voorkomt dat je in deze alsmaar sneller veranderende wereld in een burn-out belandt. Veel zogenaamde mentale en emotionele ziekten zijn in feite symptomen van een onderliggend gevoel van zinloosheid of leegte. Logotherapie elimineert die leegte door je te helpen je unieke betekenis en je levensmissie te ontdekken. Hoe je dit kunt doen, ontdek je in deze blog

Het geheime element van RESET

Het hart: de sleutel tot onze grootste superkrachten (2/3)

Op het moment dat we leren hoe we hart en brein kunnen laten samenwerken, krijgen we de sleutel in handen om onze grootste superkrachten aan te spreken! Wat ik daarmee precies bedoel, ontdek je in deze blog.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check