Deel II: Hoe sport ik weer als een oermens? Dit zijn de sporten waarop onze genen optimaal zijn aangepast

In de huidige leefomgeving zijn we inactiever dan ooit. Nederland is daarnaast kampioen in stilzitten en onze omgeving nodigt ons ook niet echt uit om uit de stoel te komen. Wanneer het erop aankomt verkiest..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    In de huidige leefomgeving zijn we inactiever dan ooit. Nederland is daarnaast kampioen in stilzitten en onze omgeving nodigt ons ook niet echt uit om uit de stoel te komen. Wanneer het erop aankomt verkiest wereldwijd 97% de roltrap boven de trap en wanneer er een bordje naast staat dat het gezond is, dan kiest 94% van de mensen nog steeds de roltrap. We vervangen fietsen door e-bikes. We kopen ergonomische stoelen om ons lichaam nog minder te belasten. En de boodschappen, pizza’s en allerlei andere middelen worden thuisbezorgd met een paar drukken op je smartphone.

    Dit artikel is onderdeel van een blogreeks. Klik hier om deel I te lezen.

    Ons comfortabele leven heeft een prijs

    Deze ontwikkelingen hebben veel comfort in het dagelijks leven hebben gebracht, maar tegelijkertijd de kwaliteit van leven enorm verlaagd. Vorm past zich namelijk aan functie aan. Als je iets niet gebruikt, waarom zou het er dan zijn. Een logisch gevolg is dat we nu fragieler zijn dan ooit in combinatie met ons oerbrein die energie zoveel mogelijk wil besparen.

    Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution – T. Dobzhansky

    Sporten leidt ook tot toegenomen mannelijkheid. Mannen die vijftien uur per week matig tot intensief sportten hadden 73% meer zaadcellen dan mannen die minder dan vijf uur per week sportten. Niet zo gek dus dat we fitte lichamen aantrekkelijk vinden. Gezien vanuit een vrouwelijke hetero heeft een fitte man het veel makkelijker om een kind verwekken. En daarmee een hogere kans op het succesvol overgeven van de genen op de volgende generatie.

    Daar tegenover blijkt uit onderzoek dat mannen die meer dan 20 uur televisiekijken 44% minder sperma dan mannen die geen televisiekijken.

    Oftewel hoe flexibeler je bent, hoe beter je het leven aankan en hoe vruchtbaarder je bent.

    Beweging oermens toen VS nu

    In onderstaande tabel zie je dat het fysieke activiteits level (PAL) van de jager-verzamelaar ongeveer hetzelfde is als een boer die zelfvoorzienend is.2

    Slapen Zittende kantoormedewerker Fabriekswerker Boer (zelfvoorzienend) Jager-verzamelaar Atletische Duursporter
    1.2 1.5 1.8 1.9 1.9 Meer dan 2.5

    In onderstaande tabel zie je de activiteiten van toen, vergeleken met de activiteiten die je nu kunt doen.1

    Jager-verzamelaar activiteit Moderne gelijkwaardige activiteit Calorieverbruik per uur (man van 80 kg) Calorieverbruik per uur (vrouw van 60 kg)
    Hout dragen Boodschappen, bagage dragen 893 670
    Rennen Rennen 782 587
    Vlees dragen (20kg) naar kamp Rugtas dragen tijdens lopen 706 529
    Jong kind dragen Jong kind dragen 672 504
    Jagen Intervaltraining 619 464
    Graven (knollen) Tuinieren 605 454
    Dansen Dansen 494 371
    Dragen en stapelen van rotsen Gewichtheffen 422 317
    Grote dieren slachten Houthakken met bijl 408 306
    Wandelen (normaal tempo) Wandelen (normaal tempo) 394 295
    Plantaardig voedsel verzamelen Onkruid wieden 346 259
    Onderdak bouwen Timmeren 250 187
    Gereedschap maken Klussen 216 162

    Maak hier ook een infographic van

    Kortom

    Ons comfortabele leven heeft een prijs. Beweeg daarom wat meer zoals een oermens dat doet, door de verschillende bovenstaande bewegingsvormen in je dagelijks leven toe te passen. In deel III lees je meer over de verschillende voordelen en nadelen dat het zal hebben op je leven.

    Klik hier om deel III te lezen. Hierin lees je meer over de negatieve consequenties van inactiviteit op je lijf.

    Literatuur

    1. O’Keefe, J.H., Vogel, R., Lavie, C. J., & Cordain, L. (2010). Organic fitness: physical activity consistent with our hunter-gatherer heritage. The Physician and sportsmedicine, 38(4), 11-18.
    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .