3 redenen waarom je meer mag gaan variëren in groente en fruit.

Je hoort het vast vaak om je heen; ‘ Varieer meer in voeding! Dat is gezond.’ Maar waarom is het variëren in voeding gezond voor je? Waarom kunnen we niet 1 voedingsmiddel eten? in dit artikel vertel ik je..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Je hoort het vast vaak om je heen; ‘Varieer meer in voeding! Dat is gezond.’ Maar waarom is het variëren in voeding gezond voor je? Waarom kunnen we niet 1 voedingsmiddel eten? in dit artikel vertel ik je graag drie redenen waarom je meer mag gaan variëren.

    Reden 1: Goed voor de darmflora

    Je darmen worden ook wel het tweede brein genoemd. hoe hoger de diversiteit aan bacteriën in de darmen, hoe meer voedingsstoffen je uit de voeding kunt halen.

    En op het moment dat je meer verschillende planten eet krijg je meer verschillende bacteriën binnen.

    Verschillende planten trekken namelijk verschillende bacteriën aan, deze bacteriën zijn uiteindelijk afkomstig uit de bodem.

    Reden 2: Micronutriënten

    Naast dat je door variatie in voeding de darmflora bevordert, krijg je ook veel meer micronutriënten binnen. Micronutriënten zijn de geheime helden in voeding en zorgen ervoor dat je lichaam optimaal kan functioneren.

    Reden 3: Smaak!

    Ten derde is het simpelweg veel lekkerder om af te wisselen in groente en fruit. En word het een feestje om een regenboog aan verschillende groenten en fruit in je gerecht op te eten.

    Maar Jeroen, hoe kan ik meer gaan variëren?

    Wij mensen zijn gewoontedieren. Daarom wil ik je graag twee nieuwe gewoontes aanreiken die je op de automatische piloot meer laten variëren.

    1-2-3-4-5 ontbijt

    de eerste ‘lifehack’ om meer te gaan variëren is het 1-2-3-4-5 ontbijt. Hierbij kies je vijf favoriete (gezonde) ontbijtjes uit, die je vervolgens verdeelt over vijf werkdagen. Bijvoorbeeld:

    1. Maandag: Bananenpannekoekjes
    2. Dinsdag: Groentesmoothie of smoothiebowl
    3. Woensdag: Kokosyoghurt met zelfgemaakte granola / zanola
    4. Donderdag: Twee stuks fruit en een handje noten
    5. Vrijdag: Chia pudding

    1-2-3-4-5 lunch

    Voor de lunch hetzelfde. Kies daarvoor ook vijf lunchgerechten, waardoor je veel verschillende groenten en fruit binnenkrijgt. Bijvoorbeeld:

    1. Maandag: Pulled chicken salade
    2. Dinsdag: suiker-, zuivel- en graanvrij bananenbrood met gedroogd fruit
    3. Woensdag: Makreelsalade met veldsla
    4. Donderdag: Omelet geserveerd met avocado en paddestoelen
    5. Vrijdag: Leftover van afgelopen week

    Kortom

    Varieer meer en zorg ervoor dat je minimaal 30 verschillende groenten en fruit eet, zodat je goed voor je beestjes in de darmen zorgt, meer micronutriënten binnenkrijgt en voor meer smaak!

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .