3 redenen waarom je meer mag gaan variëren in groente en fruit.

Je hoort het vast vaak om je heen; ‘ Varieer meer in voeding! Dat is gezond.’ Maar waarom is het variëren in voeding gezond voor je? Waarom kunnen we niet 1 voedingsmiddel eten? in dit artikel vertel ik je..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Je hoort het vast vaak om je heen; ‘Varieer meer in voeding! Dat is gezond.’ Maar waarom is het variëren in voeding gezond voor je? Waarom kunnen we niet 1 voedingsmiddel eten? in dit artikel vertel ik je graag drie redenen waarom je meer mag gaan variëren.

Reden 1: Goed voor de darmflora

Je darmen worden ook wel het tweede brein genoemd. hoe hoger de diversiteit aan bacteriën in de darmen, hoe meer voedingsstoffen je uit de voeding kunt halen.

En op het moment dat je meer verschillende planten eet krijg je meer verschillende bacteriën binnen.

Verschillende planten trekken namelijk verschillende bacteriën aan, deze bacteriën zijn uiteindelijk afkomstig uit de bodem.

Reden 2: Micronutriënten

Naast dat je door variatie in voeding de darmflora bevordert, krijg je ook veel meer micronutriënten binnen. Micronutriënten zijn de geheime helden in voeding en zorgen ervoor dat je lichaam optimaal kan functioneren.

Reden 3: Smaak!

Ten derde is het simpelweg veel lekkerder om af te wisselen in groente en fruit. En word het een feestje om een regenboog aan verschillende groenten en fruit in je gerecht op te eten.

Maar Jeroen, hoe kan ik meer gaan variëren?

Wij mensen zijn gewoontedieren. Daarom wil ik je graag twee nieuwe gewoontes aanreiken die je op de automatische piloot meer laten variëren.

1-2-3-4-5 ontbijt

de eerste ‘lifehack’ om meer te gaan variëren is het 1-2-3-4-5 ontbijt. Hierbij kies je vijf favoriete (gezonde) ontbijtjes uit, die je vervolgens verdeelt over vijf werkdagen. Bijvoorbeeld:

  1. Maandag: Bananenpannekoekjes
  2. Dinsdag: Groentesmoothie of smoothiebowl
  3. Woensdag: Kokosyoghurt met zelfgemaakte granola / zanola
  4. Donderdag: Twee stuks fruit en een handje noten
  5. Vrijdag: Chia pudding

1-2-3-4-5 lunch

Voor de lunch hetzelfde. Kies daarvoor ook vijf lunchgerechten, waardoor je veel verschillende groenten en fruit binnenkrijgt. Bijvoorbeeld:

  1. Maandag: Pulled chicken salade
  2. Dinsdag: suiker-, zuivel- en graanvrij bananenbrood met gedroogd fruit
  3. Woensdag: Makreelsalade met veldsla
  4. Donderdag: Omelet geserveerd met avocado en paddestoelen
  5. Vrijdag: Leftover van afgelopen week

Kortom

Varieer meer en zorg ervoor dat je minimaal 30 verschillende groenten en fruit eet, zodat je goed voor je beestjes in de darmen zorgt, meer micronutriënten binnenkrijgt en voor meer smaak!

Ontvang Gratis een wekelijkse Energy Booster:

Plus Gratis Hoofdstuk uit mijn onlangs uitgegeven Boek: RESET!

Gratis. Elke vrijdag verstuurd. Uitschrijven kan altijd met 1 klik onderaan de mail.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer:

ANTI-winterdip
Sleep: Reboot je Brein

Ook zo vermoeid tijdens de winter? Tackel je winterdip met deze gemakkelijke stappen

In dit artikel lees je wat je kunt doen om een winterdip, -depressie of -blues te voorkomen of de symptomen te verlichten. Je bent niet de enige die zich vermoeid voelt of neerslachtige gevoelens ervaart tijdens deze donkere maanden. Daarom ontdek je in deze blog hoe je weer meer grip op je energieniveau krijgt gedurende de winter.

Ontdek je missie
Het geheime element van RESET

Wat is mijn missie in dit leven? Krijg meer helderheid over je missie met 5 vragen

Je kunt nog zoveel veerkracht ontwikkelen, maar je kunt niet met verandering omgaan als er geen onveranderlijke kern in je zit. De sleutel tot het vermogen om te veranderen is een onveranderlijk besef van wie je bent, waar je voor staat en wat je waardeert. Een missie helpt je om met de veranderingen mee te stromen. Het voorkomt dat je in deze alsmaar sneller veranderende wereld in een burn-out belandt. Veel zogenaamde mentale en emotionele ziekten zijn in feite symptomen van een onderliggend gevoel van zinloosheid of leegte. Logotherapie elimineert die leegte door je te helpen je unieke betekenis en je levensmissie te ontdekken. Hoe je dit kunt doen, ontdek je in deze blog

Het geheime element van RESET

Het hart: de sleutel tot onze grootste superkrachten (2/3)

Op het moment dat we leren hoe we hart en brein kunnen laten samenwerken, krijgen we de sleutel in handen om onze grootste superkrachten aan te spreken! Wat ik daarmee precies bedoel, ontdek je in deze blog.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check