3 redenen waarom je meer mag gaan variëren in groente en fruit.

Je hoort het vast vaak om je heen; ‘ Varieer meer in voeding! Dat is gezond.’ Maar waarom is het variëren in voeding gezond voor je? Waarom kunnen we niet 1 voedingsmiddel eten? in dit artikel vertel ik je..

Deel deze post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Je hoort het vast vaak om je heen; ‘Varieer meer in voeding! Dat is gezond.’ Maar waarom is het variëren in voeding gezond voor je? Waarom kunnen we niet 1 voedingsmiddel eten? in dit artikel vertel ik je graag drie redenen waarom je meer mag gaan variëren.

Reden 1: Goed voor de darmflora

Je darmen worden ook wel het tweede brein genoemd. hoe hoger de diversiteit aan bacteriën in de darmen, hoe meer voedingsstoffen je uit de voeding kunt halen.

En op het moment dat je meer verschillende planten eet krijg je meer verschillende bacteriën binnen.

Verschillende planten trekken namelijk verschillende bacteriën aan, deze bacteriën zijn uiteindelijk afkomstig uit de bodem.

Reden 2: Micronutriënten

Naast dat je door variatie in voeding de darmflora bevordert, krijg je ook veel meer micronutriënten binnen. Micronutriënten zijn de geheime helden in voeding en zorgen ervoor dat je lichaam optimaal kan functioneren.

Reden 3: Smaak!

Ten derde is het simpelweg veel lekkerder om af te wisselen in groente en fruit. En word het een feestje om een regenboog aan verschillende groenten en fruit in je gerecht op te eten.

Maar Jeroen, hoe kan ik meer gaan variëren?

Wij mensen zijn gewoontedieren. Daarom wil ik je graag twee nieuwe gewoontes aanreiken die je op de automatische piloot meer laten variëren.

1-2-3-4-5 ontbijt

de eerste ‘lifehack’ om meer te gaan variëren is het 1-2-3-4-5 ontbijt. Hierbij kies je vijf favoriete (gezonde) ontbijtjes uit, die je vervolgens verdeelt over vijf werkdagen. Bijvoorbeeld:

  1. Maandag: Bananenpannekoekjes
  2. Dinsdag: Groentesmoothie of smoothiebowl
  3. Woensdag: Kokosyoghurt met zelfgemaakte granola / zanola
  4. Donderdag: Twee stuks fruit en een handje noten
  5. Vrijdag: Chia pudding

1-2-3-4-5 lunch

Voor de lunch hetzelfde. Kies daarvoor ook vijf lunchgerechten, waardoor je veel verschillende groenten en fruit binnenkrijgt. Bijvoorbeeld:

  1. Maandag: Pulled chicken salade
  2. Dinsdag: suiker-, zuivel- en graanvrij bananenbrood met gedroogd fruit
  3. Woensdag: Makreelsalade met veldsla
  4. Donderdag: Omelet geserveerd met avocado en paddestoelen
  5. Vrijdag: Leftover van afgelopen week

Kortom

Varieer meer en zorg ervoor dat je minimaal 30 verschillende groenten en fruit eet, zodat je goed voor je beestjes in de darmen zorgt, meer micronutriënten binnenkrijgt en voor meer smaak!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontdek meer:

Het is lente: symboliek
Seizoenen

Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

virussen als ziekteverwekker?
Nieuwe Geneeskunde

Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

Kanker: de kernoorzaak
Nieuwe Geneeskunde

Een andere manier van kijken naar kanker

In 2020 stierven er 168.678 personen in Nederland (aldus volksgezondheid.info). Hiervan stierven 47.046 personen (28%) aan kanker en goedaardige tumoren en 36.579 personen (22%) aan hart- en vaatziekten. Het lijkt met de tijd alsmaar meer te worden en misschien ken je in je omgeving ook steeds meer mensen die kanker als diagnose krijgen. Hoe kan dit? En is kanker werkelijk iets dat tegen ons werkt, of is het juist iets dat voor ons werkt? In deze blog ontdek je een andere kijk op kanker en dan met name longkanker (10.070 sterfgevallen in 2020). Disclaimer: Dit is geen vervanging van medisch advies, maar bedoeld ter inspiratie om je een ander kijk te bieden op kanker in plaats van het mainstream medische narratief.

in 3 min. helder hoeveel % energie je 'lekt'.

Kom er direct achter met de energielek-check (3 min.)

Energielek check