Wat is het nut van aarden? Ontdek het belang van aarden

Waarom aarden?
Weet je nog dat je als kind vaak buiten speelde en in het gras lag? Of dat je met je blote voeten over het strand liep? Herinner je nog hoe heerlijk dit voelde? Dit kwam waarschijnlijk omdat je geaard was. Volledig in..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Weet je nog dat je als kind vaak buiten speelde en in het gras lag? Of dat je met je blote voeten over het strand liep? Herinner je nog hoe heerlijk dit voelde? Dit kwam waarschijnlijk omdat je geaard was. Volledig in contact met de aarde. Nu lopen we helaas te vaak op schoenen met synthetische zolen. Slapen we op verhoogde bedden. Sporten we op sportschoenen. En zijn we 24/7 het contact met de aarde verloren, wat verschillende consequenties heeft voor onze gezondheid.

    De wetenschap achter aarden

    Misschien klinkt aarden nu zweverig en raar voor je. Toch bewijst de wetenschap steeds meer hoe belangrijk aarden voor je is. De wetenschap suggereert namelijk dat het ontbreken van het directe contact met de aarde ten grondslag ligt van allerlei fysiologische disfuncties en ziektes.

    Door weer te gaan aarden vermijd je de negatieve gevolgen van het ‘ontaarde’, moderne leven.1 Aarden zorgt er namelijk voor dat de elektriciteitsspanning in je lichaam in balans blijft. Mede door allerlei elektronische apparatuur en elektromagnetische velden (EMF’s), zoals Wi-Fi en allerlei andere signalen, kan de elektriciteitsspanning in je lijf flink oplopen. Door te aarden kan je lichaam de elektronen vanuit de aarde opnemen en de te hoge elektriciteitsspanning in je lichaam – die niet weggaat als je niet geaard bent – naar de aarde geleiden. Hierdoor voer je de spanning uit je lijf af naar de aarde en komt je elektriciteitsspanning weer in balans.2

    De elektriciteitsspanning is belangrijk omdat je lichaam elektrisch is. Elektrische signalen zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het goed functioneren van je organen, zintuigen en lichaamscellen. Denk maar eens aan de manier waarop spieren in- en ontspannen, hersencellen communiceren en je hart blijft kloppen. Hiervoor zijn elektrische signalen benodigd.3,4, 5

    Uiteindelijk worden de elektrische signalen verstuurd door atomen in je lichaam. Deze atomen bevatten deels positief geladen deeltjes, maar ook negatief geladen en neutrale deeltjes. Door ongelijke ladingen tussen de atomen ontstaat er elektrische spanning waardoor signalen van de ene plek naar de andere plek worden verstuurd. Die signalen bepalen uiteindelijk álles in je lichaam.3

    Drie voordelen van aarden

    Door op blote voeten te lopen of speciale schoenen die je laten aarden, kan de elektrische lading van de aarde weer vrijuit door je lichaam stromen. Met synthetische zolen verbreek je het contact tussen de lichaam en de aarde. Op het moment dat je weer gaat aarden en de elektriciteitsspanning weer in balans brengt, zorgt dat voor een betere slaap, stemming en meer energie.

    • Beter slapen
    Op het moment dat je geaard slaapt houd je je elektriciteitsspanning in balans, daarnaast daalt ook je cortisolniveau. En wanneer je cortisolniveau (stresshormoon) daalt, gaat je melatonineniveau (slaaphormoon) omhoog. Hierdoor val je sneller in slaap, slaap je dieper, slaap je beter door en word je gemakkelijker wakker in de ochtend.6

    Door ’s nachts te aarden is je lichaam dus in staat om je cortisolniveau in balans te brengen. Dit gebalanceerde cortisolniveau heb je ook overdag nodig, want je lichaam brengt het cortisolniveau in balans volgens het biologische ritme, dat 24 uur per dag doorloopt zoals je in onderstaande grafieken kunt zien.1

    Gaétan Chevalier, Stephen T. Sinatra, James L. Oschman, Karol Sokal, and Pawel Sokal, “Earthing: Health Implications of Reconnecting the Human Body to the Earth’s Surface Electrons,” Journal of Environmental and Public Health, vol. 2012, Article ID 291541, 8 pages, 2012. doi:10.1155/2012/291541

    In de grafieken kun je zien dat na zes weken het cortisolniveau gedurende de dag veel meer in balans is met je bioritme. Vooral de uitschieter om 8:00 u – de zogenaamde Cortisol Awakening Response (CAR) welke je lichaam en brein ontwaakt – is meer in balans waardoor je minder gestrest wakker wordt.

    • Verbeterde stemming
    Naast een betere slaap, zorgt aarden ook voor een verbeterde gemoedstoestand. Opnieuw komt dit door het gebalanceerde cortisolniveau. Door dit hormoon te balanceren ben je beter bestand tegen stressreacties en krijg je een stabielere en verbeterde stemming.1

    • Verhoogd energieniveau
    Als gevolg de gebalanceerde cortisolspiegel zit je minder in de actie modus (orthosympathicus) en meer in de rust modus (parasympathicus). De fight/flight modus kost je lichaam veel energie, op het moment dat je weer meer in de rust modus kost dat minder energie. Gecombineerd met de verbeterde slaap, houd je uiteindelijk meer energie over.

    Simpelweg geaard zijn door op je blote voeten te lopen, te slapen met een aardingslaken of mat en binnen een aardingsmat gebruiken, heeft positieve effecten op je slaap, stemming en energieniveau. Naast deze positieve bijwerkingen van de aarde zorgt aarden ook voor minder ontstekingen in je lijf.

    Minder ontstekingen

    Misschien heb je weleens je enkel verzwikt. Vervolgens wordt deze rood en opgezwollen en vindt een ontstekingsreactie plaats. Eerder werd gedacht dat deze reactie noodzakelijk was om de ontsteking op te lossen, maar het blijkt helemaal niet nodig te zijn. Het is simpelweg het gevolg van te weinig elektronen in je weefsel.

    Door het tekort aan elektronen worden de goede weefsels namelijk ook aangetast door de vrije radicalen, wat de heftige ontstekingsreactie veroorzaakt. Normaalgesproken neutraliseren elektronen in het onbeschadigde weefsel de vrije radicalen zodat de boel niet afgebroken wordt. Door weer te aarden kunnen de elektronen het goede weefsel tegen de vrije radicalen beschermen. Elektronen kun je daarom ook wel vergelijken met antioxidanten. Elektronen dienen daarom continu te worden aangevuld om je lichaam goed te beschermen tegen schadelijke invloeden, waaronder vrije radicalen.3, 7

    Meer weten?

    Bekijk de docu: The Earthing Movie: The Remarkable Science of Grounding

    Hoe te aarden?

    Wil je weten hoe je in de stad gemakkelijker kunt aarden? Lees dan dit artikel.

    Klik hier om het artikel: Hoe te aarden?, te lezen. >>>

    Literatuur:

    1. Gaétan Chevalier, Stephen T. Sinatra, James L. Oschman, Karol Sokal, and Pawel Sokal, “Earthing: Health Implications of Reconnecting the Human Body to the Earth’s Surface Electrons,” Journal of Environmental and Public Health, vol. 2012, Article ID 291541, 8 pages, 2012. doi:10.1155/2012/291541
    2. Dr. Mercola. “The ultimate antioxidant: fight premature aging for free.” 4 november 2012. Mercola.com. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/11/04/why-does-walking-barefoot-on-the-earth-make-you-feel-better.aspx 1 juli 2015.
    3. Layton, Julia. “How does the body make electricity — and how does it use it?” 22 september 2008. HowStuffWorks.com. https://health.howstuffworks.com/human-body/systems/nervous-system/human-body-make-electricity.htm
    4. Dr. Mercola. “How Your body generates electricity.” 1 maart 2014. Mercola.com. https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/03/01/body-electricity-grounding.aspx
    5. Scott. “How the human body creates electricity.” 7 februari 2014. Themedicinejournal.com. https://themedicinejournal.com/videos/how-the-human-body-creates-electricity/
    6. Ghaly, Maurice, and Dale Teplitz. “The biologic effects of grounding the human body during sleep as measured by cortisol levels and subjective reporting of sleep, pain, and stress.” Journal of Alternative & Complementary Medicine 10.5 (2004): 767-776.
    7. Dr. Mercola. “Caution: Wearing these can sabotage your health.” 29 april 2012. Mercola.com. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/04/29/james-oschman-on-earthing.aspx 1 juli 2015.

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .