Zuur-base balans. Wat is dit? Hoe herstel je dit?

zuur-base balans
Veel mensen zijn verzuurd. Platgeslagen bestaat er enerzijds voeding dat je lichaam verzuurd en voeding dat je lichaam meer basisch maakt. Zure voeding is net zo belangrijk voor je gezondheid als basen. Beide heb je..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Veel mensen zijn verzuurd. Platgeslagen bestaat er enerzijds voeding dat je lichaam verzuurd en voeding dat je lichaam meer basisch maakt. Zure voeding is net zo belangrijk voor je gezondheid als basen. Beide heb je nodig om allerlei lichaamsprocessen uit te kunnen voeren. Het gaat om de balans. Dit evenwicht is een belangrijke voorwaarde om fit te blijven. Als je eet wat er in de supermarkt te koop is, is de kans groot dat je te zuur bent.

    Effecten van verzuring op je lijf

    Na de vertering van voedsel en stofwisseling in het lichaam blijft er een zure of basische rest over. Groente en fruit zorgen bijvoorbeeld voor een basische rest. Het lichaam geeft van nature een licht basenoverschot en probeert dat constant te houden. Het lichaam doet dat op verschillende manieren en heeft hier verschillende mechanismen voor. Zo wordt een overschot aan zuren zoveel mogelijk uitgescheiden door de nieren. Ook de longen kunnen hierbij een belangrijke bijdrage leveren. Zo is koolstofdioxide zuur en door bijvoorbeeld hyperventilatie daalt de koolstofdioxide concentratie in het bloed met als gevolg dat het bloed meer basisch wordt, wanneer je een te trage ademhaling hebt (hypoventilatie) kan dat er juist op duiden dat het lichaam te basisch is. Maar als we te veel zuurvormende voeding eten kan het zuur compenserende mechanisme het niet meer aan.

    Op het moment dat het lichaam te weinig zuren kan afvoeren via de nieren, longen en de huid, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten.1

    Verzuring kan bijdragen aan allerlei gezondheidsongemakken waaronder vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn, slechte botten tot reumatische klachten, zonder dat je dit goed aan de buitenkant kunt zien. Daarom is het belangrijk om dagelijks stil te staan bij de zuur-base balans van dat wat je eet om je lijf gezond te houden. In ons voedingspatroon zitten steeds meer producten die het lichaam verzuren zonder dat we dit met basische voeding compenseren.

    Wanneer ben ik zuur?

    Je bent te zuur als de pH-waarde van je bloed, urine, speeksel en/of ontlasting lager is dan een pH-waarde van 7,37 tot 7,45. Allerlei stofwisselingsprocessen in je lichaam zijn namelijk afhankelijk van enzymen. En de enzymen zijn afhankelijk van onder andere temperatuur, constante bloedsuikerspiegel en een optimale pH-waarde.

    Als de pH-waarde verstoord is heeft dat consequenties voor je energieniveau. Ook al is de pH-waarde in je bloed optimaal. Allerlei zuur compenserende mechanismen worden vervolgens in werking gezet om de pH weer in balans te brengen. Dit kost energie waardoor je je minder goed kunt focussen, ontspannen, bewegen en slapen.

    Wat je leven zuur maakt

    Tegenwoordig eten we te veel zuurvormend voedsel zoals rood vlees, bewerkt vlees, suikers, frisdranken, kant- en klaar maaltijden, bewerkte graanproducten en drinken we te weinig. Ook bewegen we te weinig of juist te veel en slapen we slecht. Daarnaast is de lucht in en rondom veel steden vervuild, slikken we aspirine (acetylsalicylzuur) en allerlei andere medicijnen en roken we (nicotinezuur). Dit zijn allerlei factoren die een zure rest achterlaten in het lichaam en het lichaam. Daarentegen krijgen we juist te weinig basevormend voedsel binnen zoals groente, fruit en noten.

    Op de lange termijn kunnen de zuur compenserende mechanismen in je lichaam dit niet meer aan en krijg je allerlei signalen van je verzuurde lichaam zoals vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn, slechte botten tot reumatische klachten. In onderstaande tabel kun je zien welke voeding een basische rest achterlaat in het lichaam en welke voeding een zure rest achterlaat. Hierbij staat PRAL voor Potential Renal Acid Load. Dit is de geschatte potentiële zuurbelasting op het lichaam aangegeven per 100 gram voedingsmiddel.2-3

     

    Zuurvormend

    PRAL

    Basevormend

    PRAL

    Zuivel

    Fruit

    Parmezaanse kaas 34 Rozijnen -21
    Cheddar 26 Zwarte bessen -6,5
    Goudse kaas 19 Banaan -5,5
    Camembert 15 Abrikozen -4,8
    Kwark 11 Kiwi -4,1
    Hüttenkase 8,7 Kersen -3,6
    Zachte kaas 4,3 Peren -2,9
    Volle yoghurt 1,5 Sinaasappel -2,7
    Volle melk 0,7 Ananas -2,7
    Ijs 0,6 Perzik -2,5
    Karnemelk 0,5 Aardbeien -2,2
    Appels -2,2
    Vlees
    Corned beef 13 Groenten
    Salami 12 Spinazie -14
    Leverworst 11 Bleekselderij -5,2
    Kalkoen 9,9 Wortels -4,9
    Lamsvlees 9,0 Courgette -4,6
    Kip 8,7 Bloemkool -4,0
    Rundvlees 8,3 Radijsjes -3,7
    Varkensvlees 7,9 Aubergine -3,4
    Braadworst 6,7 Tomaten -3,1
    Sla -2,3
    Vis Andijvie -2,0
    Forel 11 Prei -1,8
    Kabeljauw 7,1 Uien -1,5
    Haring 7,0 Broccoli -1,2
    Schelvis 6,8
    Aardappel -4,0
    Eieren 8,2
    Dranken
    Granen Vruchtensap -2,0
    Zilvervliesrijst 13 Koffie -1,4
    Havermout 11 Wijn -1,2
    Witmeel 8,2 Bier -0,2
    Spaghetti 6,9 Cola 0,4
    Noodles 6,4
    Cornflakes 6,0 Peulvruchten
    Witte rijst 4,6 Bonen -3,1
    Roggebrood 4,1
    Meergranenbrood 3,8 Champignons -1,44
    Wit brood 3,7
    Volkorenbrood 1,8
    Peulvruchten
    Pinda’s 8,2
    Linzen 3,5
    • Tabel 1 PRAL-waarden van een groep levensmiddelen. PRAL staat voor: Potentiële Renale zuurbelasting (Acid Load) en wordt berekend uit (Cl + P + SO4 + organische zuren) – (Na + K + Mg + Ca). Voedingsmiddelen met een negatieve PRAL-waarde zijn goede basevormers en die met een positieve PRAL-waarde zijn zuurvormers.

    Hoe je je zuur-base balans herstelt

    De oplossing is simpel; eet 500 gram groente en fruit per dag, introduceer meerdere keren per week gefermenteerde voeding en zeewieren (boordevol mineralen), drink voldoende water, ga wat eerder naar bed, verbeter je slaap, beweeg beter en ontspan. Eet daarnaast minder zuivelproducten (vooral minder kaas) en allerlei andere bewerkte en geraffineerde voeding.

    Wat een optimale zuur-base balans je oplevert

    Het herstellen van het zuur-base evenwicht zorgt voor meer energie omdat cellen het hele lichaam van zuurstof voorzien en de vitaliteit verhogen. Basische voeding houdt het energiepeil de hele dag stabiel, voorkomt pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel die worden veroorzaakt door zure bronnen.

    Kortom

    Eet wat meer groente. 😉

    Literatuur

    1. Henny de lint ‘De natuurlijke gezondheidswijzer, praktische voedingsadviezen om gezond te blijven’ Uitg. De Kerk, Baarn ISBN 90.325.0823.7
    2. Remer T, Manz F, Potential renal acid load of foods and its influence on urine pH, J Am Die t Assoc. 1995 Jul;95(7):791-7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7797810
    3. Pruimboom, L., Dossier: Het zuur-base-evenwicht en klachten van het bewegingsapparaat”, VanNature nr. 4, 2007
    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .