Zo kies je de beste omega 3 visolie (en voorkom je de negatieve gevolgen van slechte visolie op je lichaam)

Om je omega-3 waardes te verhogen of in stand te houden is suppletie met vis- of algenolie van essentiële toevoeging op een gezonde en gebalanceerde leefstijl. Zoals je in dit artikel al las is de kans 85% groot dat..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Om je omega-3 waardes te verhogen of in stand te houden is suppletie met vis- of algenolie van essentiële toevoeging op een gezonde en gebalanceerde leefstijl. Zoals je in dit artikel al las is de kans 85% groot dat je hier een tekort aan hebt en waarom omega 3 zo belangrijk is. In dit artikel lees je hoe je de beste omega 3 vis- of algenolie kiest door op een aantal dingen te letten. Zo voorkom je de negatieve gevolgen van slechte (geoxideerde) omega-3 olie op je gezondheid.

    Antioxidanten (anti= tegen, oxidant = oxideren)

    Bij visolie heb je wellicht de neiging om te denken dat de olie ranzig smaakt en dat je naar vis gaat ruiken. Gelukkig is dit niet het geval. En ruikt een kwalitatief goede visolie nergens naar.

    Antioxidanten gaan het oxidatieproces van de omega-3 vetzuren EPA en DHA tegen en voorkomt dat de visolie gaat stinken.

    Om oxidatie te voorkomen, worden er antioxidanten aan de visolie worden toegevoegd. Voorbeelden van goede antioxidanten zijn:

    • Polyfenolen
    • Tocoferolen (vitamine E)
    • Kruidenextracten
    • Ascorbaten (vitamine C)
    • Citroenzuur[1]

    Check daarom op de verpakking of er antioxidanten aan het product zijn toegevoegd, zoals vitamine E of polyfenolen. Als de visolie geen antioxidanten bevat is de kans groot dat de visolie geoxideerd en dus ranzig is. Je lichaam kan hier niets mee. Investeer daarom liever wat meer geld en vermijd goedkope visolie supplementen.

    100% natuurlijk

    Synthetische toevoegingen zijn nergens voor nodig. Check of de visolie 100% natuurlijk is.

    Lage TOTOX-waarde

    De TOTOX-waarde is een wetenschappelijke standaard dat iets zegt over de oxidatiegraad van het product. Een totale TOTOX-waarde van 10 of lager is aan te raden. [2]

    De TOTOX-waarde kun je bij de leverancier of fabrikant van de visolie opvragen.

    BPA-vrije verpakking

    Visolie wordt vaak in plastic flesjes verpakt. In veel soorten plastic zit de weekmaker Bisfenol A, ook wel BPA genoemd. BPA en allerlei andere bisfenolen kunnen je hormonen uit balans brengen, doordat het zich als hormonen gedraagt. Kies daarom bij voorkeur voor visolie in een donkere glazen verpakking.

    BPA is een vetoplosbare stof en daarom kan vooral de BPA concentratie oplopen in vloeibare visolie (niet de capsules).

    Check daarom even of de verpakking BPA-vrij is, vooral bij vloeibare visolie (en algenolie).

    Gezuiverd van zware metalen, PCB’s en dioxinen

    Grote vissen (zwaardvis, blauwvintonijn, koningsmakreel) bevatten steeds meer zware metalen PCB’s en dioxinen, doordat zij bovenaan de voedselketen staan. en dit komt uiteindelijk ook in je visolie terecht.

    Check daarom of de visolie gezuiverd is van gifstoffen. Je kunt hiervoor een onderzoeksrapport opvragen bij de producent of leverancier van de visolie. Als ze hier niet transparant over zijn, zijn je twijfels waarschijnlijk terecht.

    Duurzaamheid

    De zee vormt de basis van het leven op aarde. Als we het zeeleven verwoesten, verwoesten we indirecht het leven op land. Daarom moeten we de zee niet leegvissen en is het zaak om er zorgvuldig mee om te gaan.

    Check daarom of de visolie van een gecertificeerde duurzame visserij komt. Dit herken je aan het ‘Marine Stewardship Council’ (MSC) keurmerk op de verpakking.

    Wanneer de visolie het MSC-keurmerk heeft is de vis duurzam gevangen. Dit is het strengste en meest veelomvattende keurmerk voor wildvangstvisserijen die er is. Daarnaast voldoet het aan de volgende drie principes: [3]

    1. Het visbestand moet gezond zijn en niet overbevist worden.
    2. De visserij mag geen significante negatieve effecten hebben op het ecosysteem
    3. De visserij moet goed beheerd worden.

    Elke schakel/ bedrijf in de productieketen van visserij tot supplement moet een MSC Chain of Custody (CoC) certificaat beschikken. Dit zorgt ervoor dat de visolie van visvangst tot supplement traceerbaar is. [4]

    MSC gecertificeerd

    Good manufacturing Practice (GMP)

    GMP, oftewel goede manier van produceren, is een kwaliteitsborgingssysteem voor onder andere de farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie. Bij GMP wordt er nauwkeurig vastgelegd hoe en onder welke omstandigheden een product wordt gemaakt. Hierbij worden alle grondstoffen, tussenproducten en eindproducten gecontroleerd en wordt het proces precies bijgehouden op het zogenaamde bereidingsprotocol. Op het moment dat de visolie niet in orde blijkt te zijn, kun je eenvoudig nachecken wie de visolie heeft getest en waar het vandaan komt.

    Good Manufacturing Practice

    Meten = weten

    Voordat je begint met de visolie te suppleren raad ik je aan om eerst je bloedwaardes te testen. Zo weet je precies of de visolie ook aanslaat en daadwerkelijk je omega-3 waardes verhoogt.

    Een gewenste omega-3 index is 8-12%. De meeste mensen hebben echter een erg lage omega-3 index van zo’n 2 tot 6%. Om de omega-3 index te verhogen moet je zo’n 4 tot 6 keer vis eten. De kans is groot dat je nog niet eens de twee keer per week haalt en daarom is aanvulling noodzakelijk. .[5], [6]

    De omega-3 index kun je zelf eenvoudig thuis testen met een test zoals deze.

    Hoe lang duurt het voordat mijn bloedwaardes hersteld zijn?

    Een of twee maanden visolie slikken heeft geen zin. Je cellen hebben namelijk de tijd nodig om de omega 3-vetzuren EPA en DHA op te nemen. Daarnaast hebben de rode bloedcellen in je lichaam een levensduur van rond de vijf maanden. Voordat je rode bloedcellen de omega 3-vetzuren hebben opgenomen gaan daar dus een aantal maanden overheen.

    Daarom raad ik zelf aan om minimaal zes maanden visolie of algenolie te gaan suppleren, zodat je je cellen de tijd geeft om het op te nemen en je ook daadwerkelijk verschil kunt meten in je bloedwaardes.

    Welke visolie raad jij zelf aan?

    De visolie die ik zelf gebruik voldoet aan bovenstaande eisen en is van het merk Eqology. Bij aanschaf van een zes maanden pakket krijg je er ook nog eens een gratis bloedtest bij (t.w.v. €84,-). Daarnaast kun je ook kiezen voor een abonnement, waardoor je maandelijks de visolie krijgt thuisgestuurd.

    Klik hier voor een abbonement of klik hier voor een zes maanden pakket, beide inclusief twee bloedtesten

    Zelf begon ik met een omega-3 index van 5,0%

    vingerbloedpriktest

    Na zes maanden gebruik was mijn omega-3 index verhoogt tot 8,9%

    omega 3 test

    Bijna een verdubbeling van de bloedwaardes dus. En voor mijzelf een bevestiging dat het product ook daadwerkelijk zijn werk doet.

    Is er ook een vegan optie beschikbaar?

    In plaats van visolie kun je ook algenolie gebruiken. Het werkt hetzelfde, maar kost iets meer.

    Klik hier voor een abbonement op algenolie, of schaf een totaalpakket aan inclusief bloedtesten.

    Wat anderen ervan vinden

    ‘Ik adviseer deze visolie dagelijks in mijn praktijk. Waarom? Deze visolie heeft de hoogste zuiverheid en laagste oxidatiewaarde. Daardoor wordt de kwaliteit van de omega 3-vetzuren gewaarborgd. Daarnaast bevat het alle vetzuren die in de vis voorkomen waarvan erg hoge doseringen DHA en EPA. Daardoor zie ik erg snel effect. Betere visolie dan deze heb ik nog niet gezien. Uit onderzoek blijkt dat de vele voordelen van omega 3 samenhangen met je bloedwaarden. Een gewenste omega 3 index van 8-12% hangt samen met 4-6 keer per week vette vis eten. De Pure Arctic oil bevat het totale spectrum aan omega 3 en andere vetzuren die in de vis voorkomen, waarvan erg hoge doseringen DHA en EPA. Hierdoor kan met deze olie de gewenste index behaald worden.

    Anne-Ruurd Hoogeveen

    Osteopaat en orthomoleculair KPNI therapeut

    Expert in gezonde leefstijl

    Wat moet ik onthouden?

    85% van de Nederlandse bevolking lijdt aan een chronisch tekort van omega 3-vetzuren EPA en DHA. We eten namelijk te weinig zeevoedsel. Om je omega-3 waardes te verhogen is het daarom belangrijk om minimaal vier tot zes keer per week vis te eten of te kiezen om visolie/ algenolie te suppleren als essentiële aanvulling op een gezonde en gebalanceerde leefstijl.

    Omdat er veel visolie te koop is, waaronder ook veel troep, is het belangrijk om te checken of je visolie aan de volgende eisen voldoet:

    1. Het product bevat natuurlijke antioxidanten
    2. Het product is MSC-gecertificeerd
    3. Het product bevat het GMP keurmerk
    4. Het product heeft een TOTOX-waarde lager dan 10
    5. Het product is 100% natuurlijk
    6. Het product zit in donker glas of een BPA-vrije verpakking
    7. Het product is gezuiverd van zware metalen, PCB’s en dioxinen

    Voordat je begint is het handig om even je bloedwaardes te testen, zodat je weet of het product ook daadwerkelijk aanslaat.

    En nu?

    Schaf vandaag nog jouw visoliepakket nog aan, of meet je bloedwaardes met bijvoorbeeld deze bloedtest. Via deze link koop je een zes maanden pakket inclusief twee bloedtesten, of bestel via deze link een abbonement inclusief bloedtesten aan het begin en na zes maanden.

    Literatuur

    1. Best-Practice Guidelines on Oxidation Control
    2. http://www.goedomega3.com/index.php
    3. https://www.goedevis.nl/aanbevelingen/meest-voorkomende-keurmerken/msc-keurmerk/
    4. https://www.msc.org/documenten/keurmerk-gebruik/welke-traceerbaarheidscode-staat-er-op-het-pak
    5. McDonnell, S. L., French, C. B., Baggerly, C. A., & Harris, W. S. (2019). Cross-sectional study of the combined associations of dietary and supplemental eicosapentaenoic acid+ docosahexaenoic acid on Omega-3 Index. Nutrition Research, 71, 43-55.
    6. Jackson, K. H., Polreis, J. M., Tintle, N. L., Kris-Etherton, P. M., & Harris, W. S. (2019). Association of reported fish intake and supplementation status with the omega-3 index. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids, 142, 4-10.
    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .