Thuiswerken SOS: 5 manieren om werk & privé gemakkelijker uit elkaar te houden
05 juni 2021 
8 min. leestijd

Thuiswerken SOS: 5 manieren om werk & privé gemakkelijker uit elkaar te houden

in een tijd waarin we steeds vaker thuiswerken en tegelijkertijd 24/7 met elkaar verbonden zijn, kan het moeilijk zijn om werk en privé van elkaar gescheiden te houden. ’s Avonds nog even snel je inbox checken op je telefoon, lunchen achter je laptop tijdens de ZOOM vergadering en als je op de bank zit heb je het idee dat je nog steeds op kantoor zit. Daarom geef ik je in dit artikel graag 5 manieren om werk & privé weer gemakkelijker van elkaar gescheiden te houden.

Manier 1: Vergeet niet te schakelen

Als we in een auto rijden vinden we het logisch om boven de 2000 toeren te schakelen, afhankelijk of je een benzine- of dieselmotor hebt. Toch blijven we in het moderne leven te lang leven in hoge toeren en raken veel mensen oververhit. Vergeet daarom niet om af en toe even te schakelen tussen hoge toeren en lage toeren. Tussen inspanning en ontspanning. Begrens die motor wat meer door duidelijke grenzen voor jezelf te stellen wanneer je gaat inspannen en wanneer je gaat ontspannen. Want: zonder grenzen, raak je verdwaald.
  • Stel een maximaal aantal uren per dag vast waarin je werkt.
  • Experimenteer met tijdslimieten op sociale media en andere aandachtslurpende apps, zodat je jezelf hierin niet verliest.
  • Stel voor jezelf vast wanneer je stopt met werken. Bijvoorbeeld na 20 uur alle Wi-Fi en elektronica uit.

zonder grenzen, raak je verdwaald.

Schakel tussen inspanning en ontspanning

Manier 2: Verhoog je belastbaarheid

Een van de drie geheimen van de natuur is: balans. Zodra jezelf in balans bent, ben je effectiever. Je balans kun je verbeteren door meer van datgene in je leven toe te voegen wat je belastbaarheid verhoogt (bijvoorbeeld het boek RESET! lezen) en zoveel mogelijk te elimineren wat je belast (bijvoorbeeld die klagende buurvrouw van de tweede verdieping, ah nee grapje dat ligt buiten je cirkel van invloed ;).
  • Pak die workouts volgende week.
  • Zit morgen lekker 1 uur tegen een boom in het bos zonder telefoon.
  • Spreek af met mensen die je omhoog tillen.
  • Eet wat minder vaak.
  • Vervroeg je bedtijd eens met 15 minuten.
  • Doe wat vaker helemaal niets.
  • Experimenteer met ander vormen van ontspanning, zoals yoga nidra.
  • Drink wat saliethee, om het piekeren te verminderen.
  • Loop 5 minuten hard direct na het wakker worden (aanrader).
RESET-moment: Neem even 5 minuten de tijd om na te denken wat je zou kunnen doen om je belastbaarheid te verhogen.
Belasting vs belastbaarheid

Verhoog je belastbaarheid. Verlaag je belasting. Zo kom je weer in balans

Manier 3: Plan je agenda niet in, maar uit

Vaak plannen we eerst alle afspraken in met anderen en kijken we daarna pas wanneer we afspraken met onszelf gaan inplannen. Maar waarom niet andersom? Waarom niet eerst tijd voor JEZELF inplannen en dan pas voor de ANDER. Niet alleen in het vliegtuig is het van levensbelang om eerst het zuurstofmasker voor jezelf op te zetten en dan pas voor de ander, maar ook in het dagelijks leven. Zet jezelf op nummer 1 en zie jezelf als de IK BV.
RESET-moment: Kies drie dingen van het lijstje van stap 2 en plan dit in je agenda in, zodat je het ook daadwerkelijk gaat doen.

Plan eerst in je agenda je ontspanning in. Dan pas alle afspraken.

Manier 4: Gebruik de wet van associatie in je voordeel

Ons brein associeert elke plek in je huis met een bepaalde activiteit: dit wordt ook wel de wet van de associatie genoemd. Op het moment dat je in je slaapkamer gaat werken, zal je steeds meer moeite hebben om daar ook te slapen omdat je brein je bed simpelweg associeert met slapen. Zodra je gaat werken op je bank, zal je het lastiger vinden om diep te ontspannen. Je brein gaat die werk en bank simpelweg met elkaar associëren. Werk daarom alleen in je werkkamer en niet op je bank, zodat je gemakkelijker kunt schakelen tussen verschillende activiteiten. Mocht je net zoals ik niet de luxe hebben dat je meerdere kamers tot je beschikking hebt, zorg dan voor een werkhoekje of zet je koptelefoon op met brain.fm (echt een mega boost voor je focus) als je gaat werken. Zo kom je gemakkelijker in de zone.

Werk op een vaste plek in huis, zodat je brein gemakkelijker in de juiste modus komt voor een betere focus.

Manier 5: Voeg rituelen toe aan je dag

Maak er een ritueel van om met volle aandacht je eten op te eten en 25 keer op elke hap te kauwen (goed voor je spijsvertering), of met volle aandacht en een wierookje bij je partner op de bank te zitten met een goede kop thee, of een siësta op het heetste moment van de dag (maximaal 20 minuten zodat je voorkomt dat je in een diepe slaap terecht komt, of 90 minuten als je wat slaap in wilt halen en beter wilt leren). Zo vertraag je even op vaste momenten op de dag.

Kortom

En nu?

Op je gemakje rustig verder lezen? Lees dan het boek RESET! en krijg weer meer rust & grip op je energieniveau.

Over de schrijver
Mijn naam is Jeroen de Wit. Ik houd van de natuur en de natuur vormt een grote inspiratiebron voor mij. Sinds ik 4 jaar geleden geleden besefte dat dit leven een deadline heeft, ben ik op ontdekkingsreis gegaan. Een ontdekkingsreis met de vraag: 'Welke factoren leiden tot gezondheid & geluk?'. Er kwamen verschillende gezondheidsprofessionals op mijn pad en tegelijkertijd stond ik ervan versteld hoe weinig we weten als het gaat om onze lichaam en mind. Daarom besloot ik de opgedane kennis te bundelen tot de 5 elementen van RE-SET. En dit platform op te zetten om de opgedane kennis en wijsheden nog meer te verspreiden. Daarnaast organiseer ik retreats, seminars en ben ik momenteel een aantal online trainingen aan het ontwikkelen.
Reactie plaatsen

Voorkom dat je dit waardevolle boek misloopt.
Nu tijdelijk gratis bij de videocursus

Bestel nu het boek: RESET! Stap uit de neerwaartse spiraal van vermoeidheid, mood swings en besluiteloosheid. Bestel het boek door op de knop hieronder te drukken en ontvang het boek binnen 1-3 werkdagen op je deurmat: