Moeite met keuzes maken? In 5 stappen een persoonlijk kompas

Heb je je weleens afgevraagd hoe je op je begrafenis herinnert wilt worden? Hoe je wilt dat nabestaanden op jouw leven straks gaan terugkijken? Deze oefening is erg krachtig om meer richting te krijgen in je leven. De..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Heb je je weleens afgevraagd hoe je op je begrafenis herinnert wilt worden? Hoe je wilt dat nabestaanden op jouw leven straks gaan terugkijken? Deze oefening is erg krachtig om meer richting te krijgen in je leven. De antwoorden op onderstaande vragen geven je namelijk een helder beeld over wie je wilt zijn. Volg de stappen om erachter te komen wat voor jou belangrijk is, zodat je beter knopen kunt doorhakken.

    In 5 stappen helderheid

    1.     Pak een lege A4 erbij en neem de tijd om je eigen begrafenisbrief te schrijven. Alsof je als nabestaande naar jouw leven kijkt. Focus je volledig op hoe je vanaf het heden herinnert wilt worden, in plaats van wat voor persoon je in het verleden bent geweest. Neem hier 10 minuten de tijd voor. Blijf 10 min. onafgebroken schrijven.

    2.     Lees vervolgens de brief nog eens door en omcirkel de woorden die jij het belangrijkst vindt.

    3.     Schrijf de omcirkelde woorden onder elkaar op een leeg vel papier.

    4.     Schrap een aantal woorden totdat je op een totaal aantal van vijf woorden uitkomt. Schrijf dit lijstje van vijf woorden opnieuw op een ander leeg vel op en rangschik ze op mate van belangrijkheid. Je kunt het lijstje ook voor laten lezen, totdat de volgorde voor jou goed klinkt of voelt. Je hebt nu je belangrijkste waardes, die je kunt gebruiken als een persoonlijk kompas in het dagelijks leven. Noteer ze op een leeg vel papier

    Mijn persoonlijke waardes

    Toen ik zelf deze oefening deed, kwamen de volgende vijf waardes naar boven:

    1. Gezondheid
    2. Vrijheid
    3. Verbinding
    4. Geven
    5. Balans

    Vervolgens kun je het lijstje gebruiken als je voor een keuze komt te staan en je weet dat dit je vrijheid geeft, maar ten koste gaat van wat erboven staat, gezondheid in dit geval, is het antwoord een nee. Als de keuze je wel gezondheid oplevert en vrijheid weet je dat het antwoord een ja is. Persoonlijke waardes kan je daarom, naast je hartwijsheid, inzetten als persoonlijk kompas.

    Wat bedoel je ermee?

    Ook kun je je afvragen wat je met je waardes bedoelt. In het geval van gezondheid kan dat een hoog energieniveau zijn. In het geval van vrijheid kan dat financieel vrij zijn en je eigen agenda kunnen indelen zijn. In het geval van verbinding kan dat verbinden met wie je dat wilt, waar je dat wilt en wanneer je dat wilt zijn. En in het geval van geven kan dat mensen blij maken zijn. In het geval van balans kan dat zijn dat je regelmatig in checkt bij jezelf en voelt of je nog in balans bent.

    Wat heb je ervoor nodig?

    Daarnaast kun je je afvragen wat je ervoor nodig hebt om volgens de waardes te leven die je hebt opgeschreven. Wat heb je nodig voor een hoog energieniveau? Dat kan dagelijks regelmatig bewegen, mediteren, schoon eten, veel slapen, verbinden, ontspannen en simpelweg dingen doen waar je energie van krijgt. Wat heb je nodig voor meer financiële vrijheid en je eigen agenda indelen? Dat kan een passief inkomen zijn en een eigen onderneming. Wat heb je nodig voor verbinding? Mensen. Wat heb je nodig voor balans? Dat kan ritme zijn.

    Wat levert het mij op?

    Ga bij jezelf de lijst nog eens af en stel bovenstaande vragen om zo een concreet persoonlijk kompas te creëren en ook daadwerkelijk stappen te gaan zetten die je richting dat leven leiden. Vraag je daarna eens af wat het je oplevert als je volgens dat lijstje leeft. Bijvoorbeeld geluk.

    Kortom

    Maak de reis naar het einde van je leven en kijk terug op je leven. Maak je eigen begrafenisbrief zodat je in het heden makkelijker knopen kunt doorhakken.

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Ontdek meer:

    Hoe je uit je hoofd komt
    Relax: Ontspannen met Stress

    Stop met malen. Innerlijke rust in 5 stappen

    Malen, malen, malen. Een hoofd dat maar eindeloos door blijft denken en op ontploffen staat. Dit, dat, toen, als, wat, maar. Informatie aan het verwerken, op volle toeren bezig. Hoe stop je dit? Hoe kom je weer terug in verbinding met je lijf? Dat je weer volop de innerlijke rust voelt die je wilt voelen? In deze blog ontdek je 5 manieren hoe je dat kunt doen.

    Gezond eten is goedkoop
    Eat: Ontdek hét Powerdieet

    Gezond eten is niet duur. Zo eet je gezonder, zonder meer uit te geven:

    Wanneer je van een voedingspatroon vol granen en bewerkte voeding (vulling 😉 overschakelt naar een voedingspatroon met meer dierlijke eiwitten, groentes & fruit kan het zijn dat je schrikt van het verschil in uitgaven aan je eten. Een voedingspatroon met meer verse groentes en dierlijke eiwitten is gewoonweg duurder dan een typisch Westers dieet vol bewerkte producten (brood, koek, snoep, chips, pasta, rijst, aardappelen) met gesubsidieerde grondstoffen (graan, mais, soja). Maar hoe kan je je uitgaven op het gebied van voeding gelijk houden of zelfs verminderen, terwijl je tegelijkertijd gezonder eet? Dat ontdek je in deze blog.

    Het is lente: symboliek
    Seizoenen

    Het is lente: tijd voor vernieuwing en wedergeboorte

    Yes! De lente is er. In deze blog lees je meer over de symboliek van de lente. Wat voor impact dit heeft op jou als mens. En hoe je dit seizoen in kunt zetten om jouw nieuwe ideeën, projecten en nieuwe avonturen tot wasdom kunt laten komen.

    virussen als ziekteverwekker?
    Nieuwe Geneeskunde

    Zijn claims over virussen als ziekteverwekker juist? Ontdek een andere kijk op virussen

    In deze blog ontdek je een andere kijk op zogenaamde ziekteverwekkers, en dan met name virussen. Ook lees je meer over het ontstaan van de kiemtheorie, de geheimzinnige onderzoeken van Louis Pasteur, de 4 postulaten van Robert Koch, andere theorieën en ontdek je meer over exosomen. Tot slot worden de verschillende theorieën met elkaar vergeleken, met COVID-19 als voorbeeld.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .