Dit is waarom je zelfbeheersing zo laag is

weinig zelfbeheersing
Je kunt je maar moeilijk beheersen, raakt snel geïrriteerd en valt snel weer terug in oude patronen. Maar waaraan ligt dit? Waarschijnlijk niet aan jezelf, maar aan de omgeving waarin je leeft. De mensen met de..
Deel deze post:
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Je kunt je maar moeilijk beheersen, raakt snel geïrriteerd en valt snel weer terug in oude patronen. Maar waaraan ligt dit? Waarschijnlijk niet aan jezelf, maar aan de omgeving waarin je leeft.

    De mensen met de beste zelfbeheersing zijn meestal degenen die dit het minst hoeven te gebruiken.

    Het is gemakkelijker om jezelf in bedwang te houden als je het niet zo vaak hoeft te doen.

    Je kunt het vergelijken met de batterij van je telefoon die na verloop van tijd leeg raakt.

    Des te meer je de telefoon gebruikt, des te sneller de batterij leeg gaat.

    Vervolgens wordt het maar moeilijk om jezelf te weerstaan tegen allerlei verleidingen en prikkels die niet op 1 liggen met de persoon die je wilt zijn.

    Daarom wil ik je aanraden om je omgeving anders in te richten.

    Richt je omgeving anders in

    Een omgeving die je zo ingericht dat je geprikkeld wordt om behulpzame keuzes te maken in plaats van onbehulpzame keuzes.

    Met behulpzame keuzes doel ik op de keuzes die op 1 lijn liggen met wie je wilt zijn.

    Stel jezelf daarom eerst de vraag wie je wilt zijn en vraag je vervolgens af hoe de omgeving van die persoon eruit zou kunnen zien.

    Hoe kan ik dit doen?

    • Als je teveel tijd verspilt aan tv-kijken, verwijder dan de tv.
    • Als je teveel aan het gamen bent, verstop dan na elk gebruik de console in een laatje.
    • Als je te weinig beweegt, zet dan de auto wat verderweg van de deur neer.
    • Als je aan het werk bent, zet dan het koffiezetapparaat op een andere verdieping.
    • Als je merkt dat je te veel koekjes eet, zorg dan dat je de koekjes niet meer in het zicht plaatst. En vervang het door een fruitmand.

    Een simpele, maar bijzondere effectieve manier om jezelf te prikkelen om betere keuzes te maken. 💪🏻

    .

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Ontdek meer:

    mer beheersing
    Opgeloste casussen

    CASE: Van onbeheerst, obsessief & extreem naar beheerste kracht

    Afgelopen week faciliteerde ik voor Peter een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Peter). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van onbeheerst, extreem, impulsief, obsessief en niet aan te sturen gedrag naar meer beheerste kracht en verbinding met het hart te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben.

    Opgeloste casussen

    CASE: Van onrust & mist in je hoofd naar helderheid, overzicht & innerlijke rust

    Afgelopen week faciliteerde ik voor advocaat Jan een 48-uurse 1-op-1 energiemanagement training (vanwege privacy redenen noem ik hem nu Jan). In deze blog lees je de casus die hierbij grotendeels naar voren kwam. In een notendop ging het erom om van drukke dagen, onrust en mist in zijn hoofd naar meer innerlijke rust, helderheid & overzicht te gaan. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Niet gecategoriseerd

    CASE: Vroeg & opgejaagd wakker worden

    Een paar maanden geleden faciliteerde ik voor Bert een 48-uurse 1-op-1 RESET in de natuur (vanwege privacy redenen noem ik hem nu even Bert). In deze blog ontdek je de casus die hierbij met name naar voren kwam. In een notendop ging het erom om niet langer vroeg wakker te worden met een hoge hartslag en een opgejaagd gevoel. Hieronder lees je hoe we dit samen aangevlogen hebben tijdens de 48-uurse RESET.

    Lezer van het boek?

    Ontvang alle extra tools direct in je inbox

    .